Projekt Erasmus+ Akcja KA2 “Raising STEAM (Science, Technology, Engineeing, the Arts and Mathematics) in Education” 2017-2019.

Kraje uczestniczące: Cypr, Grecja, Słowacja, Włochy i Polska.

KA2 "Raising STEAM in Education" jest innowacją edukacyjną mającą na celu ułatwienie uczenia się trudnych przedmiotów głównie ścisłych, takich jak nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka poprzez sztukę stosując bardziej interdyscyplinarne i całościowe podejście bazujące na praktycznych doświadczeniach, eksperymentach, nauce poprzez działanie, które umożliwia jednocześnie artystyczną ekspresję.

Cele:

  • Rozwijanie kluczowych kompetencji (tzw. miękkich umiejętności), współpracy w międzynarodowym środowisku, uczenia się wielokulturowości, pracy zespołowej, rozwiązywania problemów, TiK - (w tym multimediów), opracowywania i prezentacji materiałów w języku angielskim.
  • Komunikacja w języku angielskim, doskonalenie umiejętności językowych.
  • Rozwijanie edukacji obywatelskiej i nacisk na wymiar europejski w edukacji szkolnej.
  • Poznanie dziedzictwa europejskiego - przykłady dzieł sztuki, słynnych prac inżynierskich, wybitnych naukowców, jak również miejsc umieszczonych na liście UNESCO.
  • Społeczeństwo cyfrowe - TiK wykorzystywane w praktyce szkolnej w odniesieniu do różnych przedmiotów oraz w sztuce, multimediach, aplikacjach edukacyjnych w praktyce.
  • Kształcenie/rozwijanie tolerancji i otwartości na inność.
  • Kreowanie/uczenie się innowacyjnych metod nauczania poprzez łączenie rozmaitych dziedzin nauki, matematyki i przedmiotów humanistycznych oraz kładzenie nacisku na holistyczne i interdyscyplinarne nauczanie.
  • Rozwijanie edukacji włączającej - angażowanie artystycznie uzdolnionych uczniów we współpracę z uczniami o zainteresowaniach naukowych do popularyzacji i rozumienia sztuki oraz uczenie jej odbioru.
  • Ułatwienie zrozumienia zasad matematyki i rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • Uczenie odpowiedzialności za kwestie ochrony środowiska i podnoszenie świadomości zdrowego stylu życia oraz łączenie ich z praktyczną wiedzą (biologia, chemia, fizyka), a także łączenie tej wiedzy z artystyczną ekspresją.
  • Zwiększenie możliwości zatrudnienia uczniów/absolwentów poprzez ćwiczenie kompetencji kluczowych, zwiększanie wszechstronności zainteresowań i umiejętności obejmujących różne dziedziny z naciskiem na interdyscyplinarny wymiar edukacji.

Metody:

  • Położenie szczególnego nacisku na praktyczne doświadczenia i powiązania między teorią a praktyką i otaczającym światem - uczenie się poprzez działanie.
  • CLIL (Zintegrowanie kształcenie przedmiotowo-językowe) obejmujące takie przedmioty jak biologia, chemia, fizyka, matematyka, geografia, historia, WOS, architektura, sztuka.
  • Odwrócone scenariusze lekcji i wdrażanie edukacji rówieśniczej - scenariusze lekcji opracowywane przez uczniów i stosowane w praktyce szkolnej podczas krótkoterminowej wymiany grup uczniów i we współpracy z lokalnymi społecznościami w ramach mobilności projektu, np. w szkołach podstawowych lub niższych klasach szkół ponadgimnazjalnych i stosowaniu tych metod jako zachęty i ułatwiających zdobywanie wiedzy i zrozumienie nauk ścisłych w tym matematyki przez uczniów, tym samym zapobieganie wczesnemu porzuceniu nauki szkolnej.
  • Prace projektowe, zarządzanie projektami, rozpoznawanie przez uczniów ich predyspozycji i roli w zespole lub projekcie.
  • Edukacja nieformalna - działania projektowe prowadzone nie tylko w szkole, ale także we współpracy z muzeami, galeriami sztuki, instytucjami naukowymi, parkami narodowymi, przemysłem itd. oraz badaniem i wykorzystaniem środowiska miejskiego, w którym wszyscy funkcjonują - gry miejskie, gry terenowe, imprezy land-art (sztuka ziemi).

Upowszechnianie wyników projektu – odwrócone lekcje, plany lekcji opracowywane przez uczniów dla uczniów, innowacyjne prezentacje edukacyjne i filmowanie innowacyjnych lekcji, wystawy rezultatów artystycznej ekspresji studentów, współpraca z mediami, społecznościami lokalnymi i instytucjami niezwiązanymi z edukacją i/lub samorządem lokalnym, strony internetowe szkół, strona internetowa projektu, platforma Selfie+, media społecznościowe, Platforma Upowszechniania Rezultatów Erasmus+.

STEAM to edukacyjne podejście do nauki, które wykorzystuje naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę jako punkty dostępu do prowadzenia studiów, dialogu i myślenia krytycznego. Efektem końcowym są studenci, którzy podejmują przemyślane ryzyko, angażują się w naukę doświadczalną, potrafią w innowacyjny sposób rozwiązywać problemy, podejmują współpracę i uczestniczą w procesie twórczym.To innowatorzy, nauczyciele, liderzy i uczniowie XXI wieku!

STEAM E-BOOK

SŁOWACJA Snina 8 – 12.04.2019r. „Biodiversity through Art & Science”

W kwietniu tego roku 8 uczniów i 3 nauczycieli z naszej szkoły poleciało na Słowację w ramach projektu Erasmus+ KA2 „Raising STEAM in Education". Siódmego kwietnia późnym wieczorem wylądowaliśmy na małym lotnisku w Koszycach, gdzie spotkaliśmy grupę z Włoch i razem pojechaliśmy do Sniny - miejsca naszego pobytu podczas tej tygodniowej wymiany. Tę noc spędziliśmy już w domu u rodzin.
Kolejnego dnia od rana integrowaliśmy się z nowo poznanymi uczestnikami projektu z wielu państw z całej Europy. Uczestnicy z każdego kraju zaprezentowali swoje prace związane z motywem przewodnim wymiany - ,,Biodiversity of our country". Na ten temat mieliśmy zajęcia zarówno w szkole jak i na uniwersytecie w Koszycach.
Podczas naszego pobytu na Słowacji mieliśmy również mnóstwo innych aktywności. Wzięliśmy udział w ciekawych warsztatach w Muzeum Andy'ego Warhola, gdzie zdradzono nam tajniki warsztatu artystycznego tego wybitnego artysty. W pobliskiej miejscowości z kolei zwiedzaliśmy piękny dwór, a w nim wystawę nt. bioróżnorodności  Słowacji oraz interesującą wystawę pisanek, gdyż wymiana miała miejsce tuż przed Wielkanocą. Spędziliśmy też cały dzień w Koszycach zwiedzając to urokliwe miasto oraz Muzeum Historii Naturalnej i "Steel Park" (podobny do Centrum Nauki Kopernik).
Ostatniego dnia eksplorowaliśmy jaskinię w Tatrach. Nie obyło się bez niespodzianek, gdyż zaskoczyły nas tam intensywne opady śniegu oraz wyjątkowo niska, jak na tę porę roku, temperatura. To jednak nie przeszkodziło nam w realizacji planów.
Mimo wszystko najważniejsze na tym wyjeździe były nowe znajomości zawierane z osobami z innych krajów. Podczas tego tygodnia spędziliśmy dużo czasu razem również poza przewidzianymi programem zajęciami jak aktywny wieczór na kręgielni, ognisko połączone z grillem na wzgórzu w miejscowości koło Sniny czy impreza w domu jednego ze Słowaków. To był fantastyczny tydzień i pożegnanie było przez to bardzo ciężkie.
Wyjazd trzeba uznać za bardzo udany. Poszerzyliśmy swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim, ale przede wszystkim nawiązaliśmy nowe znajomości. Momentami musieliśmy wyjść poza naszą strefę komfortu co nie było łatwe, ale takie sytuacje również są bardzo potrzebne w życiu. Nowa wiedza, nowe miejsca, kultura i obyczaje, a przede wszystkim nowopoznani ludzie i wspaniałe znajomości sprawiły, że ta wymiana zostanie przez nas zapamiętana na zawsze.

Patryk Alexandrowicz/Robert Drapała

Wystawa w CSW Humanless Earth
Prezentacja o bioróżnorodności w Polsce
Impresje uczniów z pobytu na Słowacji
Film z pobytu na Słowacji

Ankieta satysfakcji Snina

GRECJA Saloniki 25.02 – 1.03.2019r. “IT, Robotics, Digital Art – Technology”

GRECJA Saloniki 25.02 – 1.03.2019r. “IT, Robotics, Digital Art – Technology”
W dniach 25 lutego-1 marca 2019 w ramach programu Erasmus + KA2 „Raising STEAM in Education” spędziliśmy tydzień w Salonikach, drugim największym mieście Grecji. Bezpośrednio z lotniska zostaliśmy odebrani przez naszych greckich gospodarzy, którzy gościli nas przez następnych kilka dni.
Oficjalny program wymiany zaczął się następnego dnia w szkole naszych hostów, mieszczącej się w dzielnicy Kalamaria. W czasie spotkania zapoznaliśmy się z uczestnikami programu z innych krajów. Prezentacja historii szkoły jak również bogaty program artystyczny oraz gry i zabawy grupowe umożliwiły nam lepszą integrację.
Następnego dnia odwiedziliśmy park technologiczny NOESIS, gdzie mogliśmy poznać historię przemysłu motoryzacyjnego, historię wynalazków oraz nowinek technologicznych. Park NOESIS, grecki odpowiednik warszawskiego Centrum Kopernika, oferował także wiele zajęć interaktywnych. Koleją atrakcją były warsztaty w Muzeum Sztuki Kinowej, gdzie poznaliśmy wkład Grecji w rozwój kinematografii oraz nagraliśmy własny mini-horror.
W środę byliśmy z wizytą na uniwersytecie im. Arystotelesa, gdzie wzięliśmy udział w warsztatach robotyki, a także zetknęliśmy się z najnowszymi technologiami, które mają zastosowanie np. w medycynie. Wszystkich urzekł przedostatni dzień wymiany, kiedy zwiedzaliśmy miejskie muzeum archeologiczne oraz pobliskie muzeum sztuki nowoczesnej prezentujące m.in. prace słynnego artysty greckiego Jolasa. Na miejscu wzięliśmy udział w warsztatach plastycznych, a projekty, które stworzyliśmy spotkały się z wielkim uznaniem animatorów muzeum.
Niemniej ważnym wydarzeniem tego dnia było przyjęcie pożegnalne, gdzie zdaliśmy sobie sprawę jak bardzo będziemy tęsknić za naszymi greckimi znajomymi. Niemałą atrakcję stanowił fakt, że miało ono miejsce w Ostatki, w związku z tym wszyscy zjawili się różnych przebraniach.
W dniu odlotu zdążyliśmy jeszcze poznać imponującą architekturę miasta, w którym wyraźnie mieszały się wpływy kultury hellenistycznej, chrześcijańskiej oraz islamu. Później nadszedł czas pożegnań i powrotu do osnutej zimową aurą Polski.
Wymiana z Grecją, oprócz korzyści płynących z poznania odmiennej kultury, umożliwiła nam poznanie szeregu nowych rozwiązań technologicznych głównie z dziedziny medycyny i robotyki oraz pokazała jak może wyglądać praca w laboratorium. To niesamowite, że zaledwie tydzień tej wymiany w znacznym stopniu pogłębił nasza wiedzę.
Michał Szyszko

Prezentacja o polskim robocie Photonie
Robotyka i nowe technologie w sztuce
Impresje uczniów z pobytu w Grecji
Ankieta satysfakcji Saloniki

Ogólnopolski Dzień Informacyjny o Programie Erasmus+ 2019

Włochy – Turyn 15 - 19 pażdziernika, 2018 „GREEN ENGINEERING”

Październik - okazał się miesiącem pełnym wrażeń, a wszystko za sprawą podróży do Włoch w ramach projektu Erasmus+ KA2 „Raising STEAM in Education". Trzynastego października cztery uczennice naszej szkoły wraz z dwojgiem nauczycieli opuściły polskie lotnisko, lądując w urokliwym Bergamo. Piękne uliczki i pyszna pizza zjednały nasze serca, jednak to był dopiero początek przygody. Następnego dnia wspólnie udaliśmy się pociągiem do Mediolanu, skąd po obejrzeniu najważniejszych zabytków m.in. Katedry Narodzin św. Marii oraz Galerii Vittorio Emanuele II ruszyliśmy w dalszą podróż do Turynu. Na miejscu zostałyśmy ciepło przywitane przez goszczące nas Włoszki.
W trakcie tygodniowego pobytu miałyśmy nie tylko możliwość poznania włoskich zwyczajów, lecz poprzez codzienny kontakt z młodzieżą różnych narodowości, rozwinęłyśmy sprawności językowe oraz nawiązałyśmy międzynarodowe znajomości. W czasie projektu udało nam się poszerzyć wiedzę na temat DNA, poprzez udział w zajęciach laboratoryjnych, których celem była izolacja materiału genetycznego z banana bądź kiwi. Udział w Innovation and Science Festival dał możliwość uzupełnienia naszej wiedzy w zakresie żywienia poprzez zajęcia w Escape Room oraz wykład na Wydziale Biotechnologii Uniwersytetu w Turynie. Z kolei odwiedziny w Parku Peccei pokazały nam, jak Green Engineering może zostać wykorzystane w otaczającym nas świecie. Za sprawą wizyty w Muzeum Egipskim dokładnie poznałyśmy historię starożytnego Egiptu. Mogłyśmy na własne oczy zobaczyć szereg starożytnych eksponatów, co było niezwykłym doświadczeniem. Każdego dnia, po zakończonych zajęciach, miałyśmy czas na pogłębianie więzi z naszymi włoskimi rówieśnikami, co, mamy nadzieję, zaowocuje przyjaźniami na długie lata.
Udział w projekcie był dla nas niezwykłym doświadczeniem, które pozwoliło nam na poznanie zagranicznych kultur, rozwój umiejętności interpersonalnych, językowych, a także poszerzenie wiedzy w różnych dziedzinach nauk, a zwłaszcza w zakresie nowatorskiej zielonej inżynierii. Wyjazd ten okazał się bezcennym doświadczeniem, które zostanie w naszej pamięci przez całe życie.

Prezentacja prezi o zielonej inżynierii

Podsumowanie wizyty w Turynie

Zielona inżynieria w Polsce

Ankieta satysfakcji Turyn

Cypr

W marcu ośmioro uczniów naszej szkoły wraz z dwojgiem nauczycieli wyleciało na Cypr w ramach Projektu Erasmus+ KA2 „Raising STEAM in Education”. W trakcie tygodniowego pobytu w mieście Limassol mieliśmy okazję poznać ludzi z różnych krajów świata, rozwinąć zdolności językowe, a także poznać kulturę i historię wyspy. Podczas wyjazdu uczęszczaliśmy na zajęcia w prestiżowej, cypryjskiej szkole IMS Private School Institute of Maths and Sciences oraz braliśmy udział w warsztatach matematycznych i astronomicznych, takich jak układanie mozaik, budowanie k-drona czy obserwacja słońca w planetarium. Mieliśmy również okazję zwiedzić ruiny zamku oraz grobowce antycznych władców i poznać historię starożytnych mozaik. Po zajęciach szkolnych mieliśmy czas na nawiązywanie więzi z pozostałymi uczestnikami wymiany, które zaowocowały przyjaźniami na długie lata. Spędzanie czasu z cypryjskimi rówieśnikami pozwoliło nam poznać ich obyczaje, codzienne życie, kuchnię, a także sposoby spędzania wolnego czasu. Udział w wymianie był dla nas wspaniałą okazją do rozwoju umiejętności interpersonalnych i językowych oraz szansą na zdobycie bezcennych doświadczeń na całe życie.

Natalia

Ankieta satysfakcji Limassol

Projekt międzynarodowej wymiany Erasmus+

W latach 2015-2017 uczestniczymy w projekcie Erasmus+ ze szkołami z Włoch, Turcji, Hiszpanii, Grecji i Łotwy.

Tytuł: EUtopia - Europejskie wyzwania do roku 2020.

Język projektu: angielski.

Projektowane jest 6 mobilności. Każdy kraj opracowuje jeden temat i przygotowuje działania/zadania podejmowane wspólnie przez młodzież w grupach międzynarodowych podczas zjazdów i między zjazdami w czasie realizacji projektu. Produktem końcowym jest film nakręcony przez młodzież prezentujący tematykę projektu.

  1. Włochy - Walka z wykluczeniem społecznym grudzień 2015 - 6 uczniów
  2. Turcja - Problem przedwczesnego zakończenia nauki w szkole luty 2016 - 5 uczniów
  3. Hiszpania - Problemy imigracji kwiecień 2016 - 6 uczniów
  4. Polska - Związek między edukacją szkolną a rynkiem pracy październik 2016
  5. Grecja - Innowacje edukacyjne i wykorzystanie narzędzi TiK w celu poprawy wyników nauczania luty 2017 - 6 uczniów
  6. Łotwa Zdrowy tryb życia i problemy środowiska naturalnego kwiecień 2017 - 6 uczniów.

Szczegółowe informacje u p. Małgorzaty Malczyk.

W dniach 22-29 kwietnia - uczennice naszej szkoły: Marta Rekłajtis, Julia Owczarska, Julia Chacińska, Aleksandra Jeżo, Maria Woźniak i Katarzyna Pietras wraz z nauczycielkami języka angielskiego - p. Małgorzatą Malczyk i p. Grażyną Uchman wyjechały na Łotwę w ramach projektu "EUtopia - Europe Challenges to 2020" będącego częścią unijnego programu Erasmus+. Tematem przewodnim spotkania był zdrowy styl życia.

Podczas tygodniowego pobytu na Łotwie w swoich domach gościli nas uczniowie partnerskiej szkoły Nitaures Vidusskola znajdującej się w małym miasteczku Nitaure oddalonym 80km od Rygi. Codziennie wraz z rówieśnikami z Grecji, Turcji, Włoch, Hiszpanii i Łotwy uczestniczyliśmy w zajęciach w szkole, gdzie mogliśmy bliżej się poznać i realizować działania projektowe. Ich częścią był pokaz filmów przygotowanych przez każdy kraj, a także prezentacje i warsztaty. Łotysze zadbali o to, byśmy jak najwięcej zobaczyli, zabierając nas m.in. na całodzienną wycieczkę do Rygi, parku safari w More, zamku w Turaide oraz na farmę organiczną. Po skończonych zajęciach integrowaliśmy się międzynarodowo spędzając wspólnie czas zaplanowany przez gospodarzy. Zwieńczeniem spotkania była impreza pożegnalna, podczas której otrzymaliśmy certyfikaty i mieliśmy okazję nauczyć się narodowych tańców z krajów partnerskich. Kiedy wymiana dobiegła końca, nie obyło się bez łez, gdyż ciężko było opuścić gościnną Łotwę, ale zawarte tam międzynarodowe przyjaźnie z pewnością przetrwają, a wspaniale spędzony czas pozostawi miłe wspomnienia.

Autorka: Julia Chacińska

Dziewiątka uczniów naszego liceum, która uczestniczyła w projekcie Erasmus+ oraz dwójka koordynatorów projektu - p. Małgorzata Malczyk i p. Grażyna Uchman w dniach 14.10-22.10 udała się do miasta Saloniki w Grecji. Realizowali tam temat „ICT in School” oraz „Early school drop-out”. Uczniowie wraz z pomocą koordynatorów przygotowali prezentacje multimedialne oraz film specjalnie na tę okazję. Nasza szkoła świetnie wypadła na tle innych krajów uczestniczących w projekcie (Włochy, Grecja, Łotwa, Hiszpania, Turcja). Grupa miała również okazję zwiedzić stolicę Grecji- Ateny oraz Pellę- stolicę imperium Aleksandra Wielkiego. Uczniowie z projektu wynieśli z pewnością międzynarodowe przyjaźnie, zasmakowali lokalnych specjałów, zażyli greckiego słońca, a co najważniejsze przeżyli wspaniałą przygodę jednocześnie zdobywając wiedzę!

Przed nami jeszcze ostatni wyjazd w ramach projektu - Łotwa, który będzie miał miejsce w kwietniu 2017 roku.

Autorka: Angelika Juszczyńska