24 czerwca – uroczyste zakończenie roku szkolnego.
W dniu 13.06.2022 uczniowie klasy 2e wraz z nauczycielami Marią Sielatycką, Przemysławem Ziają i Michałem Nitkiem uczestniczyli w warsztatach terenowych w ramach “Projektu Wisła”. Uczniowie dokonali analizy fizykochemicznej wody wiślanej pobranej na Wybrzeżu Helskim w okolicach Mostu Gdańskiego. Ich badania zostaną wykorzystane do napisania artykułu naukowego.
24 maja -klasa prawno- medialna (1a) z organizatorem, wychowawcą Emilianem T. Kowalcze, mieli kolejne cykliczne spotkanie z serii Akademia Filmowa cz. 4. z krytykiem filmowym, Andrzejem Bukowieckim. Tym razem dotyczyło ono początków kina amerykańskiego, różnych typów montażu, wytwórni filmowych. Po prelekcji- wykładzie odbył się pokaz filmu “Złota lilia” D. W. Griffitha
Podsumowanie Dnia Europy 2022
7 maja – odbył się Dzień Europy, który jest świętem jedności w Europie. Upamiętnia on rocznicę wygłoszenia Deklaracji Schumana. Z tej okazji do Warszawy przyjechało wielu uczniów i studentów z kilku państw członkowskich Unii Europejskiej oraz z Wielkiej Brytanii, z którymi spotkaliśmy się w Łazienkach, gdzie wzięliśmy udział w Pikniku Europejskim organizowanym przez Fundację im. Roberta Schumana w Warszawie i wolontariuszy Europejskiego Korpusu Solidarności. Graliśmy w gry sprawdzające naszą wiedzę o Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim. Następnie udaliśmy się na lunch w Hotelu Reytan, po którym zagraliśmy w kahoota poświęconego Robertowi Schumanowi i jego Deklaracji. Każdy z uczestników przygotował prezentację na temat wpływu planu Schumana na swój kraj. Zdecydowanie warto było uświadomić sobie różnice w odbiorze jednej rzeczy przez różne społeczeństwa.
Dalszą częścią naszego spotkania była integracja podczas gry przygotowanej przez P. Małgorzatę Malczyk. Zostaliśmy podzieleni na międzynarodowe zespoły, w których rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące obchodzonego święta. W trakcie gry odbywaliśmy pewną formę „podróży” po Europie. Jej celem było dotarcie do Brukseli. W trakcie tego zadania aktywnie posługiwaliśmy się językiem angielskim i mieliśmy okazję poznać ciekawostki na temat państw członków naszego zespołu.
Po grze udaliśmy się do restauracji na poczęstunek, aby uczcić wspólne spotkanie. Dla nas była to kolejna okazja do docenienia udziału naszego liceum w programie EPAS.
Alicja Ziółek
4-20 maja egzamin maturalny
27 kwietnia – delegacja uczniów VII LO (uczennice z kl. 1a, prawno- medialnej) pod opieką nauczycieli, Grzegorza Świderskiego i wychowawcy, Emiliana T. Kowalcze, wzięła udział w gali rozdania nagród i wyróżnień oraz dyplomów za uczestnictwo Warszawskiej Nagrody Edukacyjnej im. Marka Edelmana (nasza szkoła za wieloletnią akcję Żonkil upamiętniającą bohaterów powstania w getcie warszawskim) w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Uroczystość obejmowała ze względu na pandemię 3 edycje i lata szkolne 2019/20 – 2021/22. Po gali uczniowie wraz z opiekunem zwiedzili galerie stałe i wystawę czasową. Była to wyśmienita lekcja historii.
25 kwietnia – klasa 1a (prawno- medialna) wychowawcy Emiliana T. Kowalcze uczestniczyła w 3. spotkaniu z cyklu Akademia Filmowa- historia kina. Po prelekcji na temat ekspresjonizmu w kinie – wykładzie krytyka filmowego, p. Andrzeja Bukowieckiego – klasa obejrzała klasyczny film tego nurtu, “Gabinet doktora Caligari” w reż. Roberta Wiene`a. Po projekcji odbyła się dyskusja.
22 kwietnia – Dzień Geografa
W dniu 19 kwietnia uczniowie naszej szkoły brali udział w dziesiątej, jubileuszowej, akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile. Tematem przewodnim akcji była miłość. Przypięcie żonkila to znak, że ŁączyNasPamięć.
Uczestnicy:
1. Milan Szabłowski 1a
2. Natalia Dziklińska 1d
3. Maria Pluta 1d
4. Judyta Stępniewska 1d
5. Matylda Szczerbicka 1d
6. Kinga Górniak 1d
7. Barbara Jaworska 1d
8. Maja Kawerska 1d
9. Julia Dziemiańczyk 2e
10. Krzysia Gąsiorowska 3a3
11. Alicja Sierakowska 3b3
12. Agata Blachowska 3d4
13. Zofia Giedz 3d4
14. Michalina Hipnarowicz 3e4
15. Zuzanna Posadzy 3e4
16. Patrycja Starzyńska 3e4
17. Filip Tomczyk 3e4
18. Julia Mączyńska- spoza szkoły
19. Barbara Gąsiorowska- spoza szkoły
Szanowni Państwo,
Mamy zaszczyt poinformować, że po długich dyskusjach zostali wyłonieni zwycięzcy tegorocznego konkursu recytatorskiego, zorganizowanego z okazji Światowego Dnia Poezji.I miejsce ex aequo – Karolina Pruszyńska, Nina Ostaszewska oraz Zuzanna Posadzy, II miejsce – Marta Szabelska, III miejsce – Julia Wrzosek
8 kwietnia w naszej szkole odbył się Dzień Frankofonii. Uczestniczyły w nim wszystkie klasy humanistyczne. Dzięki wykładom naszych nauczycieli dowiedzieliśmy się, dlaczego język angielski tak przypomina francuski oraz poznaliśmy dzieje Molièra – francuskiego komediopisarza. Przekazana wiedza na pewno pozostanie z nami na długo, dziękujemy!!!
6 kwietnia w naszej szkole odbył się Dzień Stefana Banacha. Z tej okazji, każdej z klas został przydzielony temat, który mieli zaprezentować reszcie uczniów. Następnie wszyscy mieli szansę na uczestnictwo w wykładzie o życiu i dokonaniach bohatera naszego dnia. Idealnym zwieńczeniem tego wydarzenia było wyłonienie zwycięskiej klasy, która najlepiej poradziła sobie z zadaniem poprowadzenia lekcji.
31 marca 2022 r. Kl. 1a (prawno- medialna) uczestniczyła w sądzie literackim nad postaciami romańskiego romansu rycerskiego “Dzieje Tristana i Izoldy” z wychowawcą, polonistą- Emilianem T. Kowalcze. Były stylizacje (językowe oraz stroje, kostiumy postaci z chansons de geste), celtycka muzyka średniowieczna, nauka przez zabawę w myśl zasad i funkcji literatury: uczy, bawi zachwyca.
31 marca 2022 r. kl. 1a po inauguracji Akademii Filmowej w lutym (kino nieme, początki kina – pokazy filmów braci Lumière, Chaplina itp. ) uczestniczyła w sali multimedialnej wraz z wychowawcą, E. T. Kowalcze w drugim kilkugodzinnym spotkaniu z p. Andrzejem Bukowieckim, krytykiem filmowym. Tym razem tematem prelekcji były początki kina w Polsce. Pokazy obejmowały m.in. fily z Polą Negri, jak “Bestia” czy “Martyrologia narodu polskiego”.
Erasmus+ Climate Change and Art Mobilność w Atenach, Grecja
Piątek 1.04.2022 rozpoczęliśmy od zwiedzania muzeum sztuki Fundacji Goulandrisów, gdzie znaleźć można dzieła tak znakomitych malarzy jak Van Gogh, Picasso czy Kandinsky oraz polski rzeźbiarz Igor Mitoraj. Choć czas naszej wizyty był ograniczony, to prowadzone przez doświadczoną panią przewodnik warsztaty były niewątpliwie bardzo przydatne, bo pomogły nam zrozumieć sztukę w szerszym kontekście. Kolejnym ważnym punktem naszego planu był spacer z burmistrzem dzielnicy Kiesariani, po wzgórzu Hymmet. Widzieliśmy mnóstwo przepięknych miejsc i zabytków, np. kościół Ayios Marcos Fragomonastirio. Na sam koniec uczestniczyliśmy w przyjęciu pożegnalnym zorganizowanym w jednej z lokalnych restauracji. Była to okazja, by obejrzeć i uczyć się greckich tańców, spróbować wielu pysznych dań. Każdy otrzymał też dyplom uczestnictwa w projekcie na podsumowanie wszystkiego, co udało nam się osiągnąć. To był naprawdę wspaniały czas!
Czwartek 31.03.2022 spędziliśmy zwiedzając najsłynniejszą antyczną grecką budowlę – Akropol. Zobaczyliśmy wiele starożytnych waz i rzeźb w Muzeum Akropolu znajdującym się niedaleko wzgórza. Przeszliśmy się także ulicami Plaki – wyjątkowej dzielnicy Aten, gdzie mogliśmy kupić pamiątki i zjeść dania kuchni greckiej.
Środa 30.03.2022 była niezwykłym dniem. Rano mieliśmy możliwość posłuchania o sposobie recyklingu w czasach Bizancjum. Zaraz po tym pojechaliśmy do Greckiej Biblioteki Narodowej, gdzie mieliśmy czas na zwiedzanie ogrodu i wspólny odpoczynek. Później wybraliśmy się do fabryki, która zajmuje się przerabianiem plastiku znalezionego w morzu, głównie sieci rybackich, na różne użyteczne meble, ozdoby a nawet place zabaw dla dzieci. Popołudnie spędziliśmy w Parku Narodowym Góry Parnita, gdzie mogliśmy obejrzeć skarby greckiej natury oraz wziąć udział w ciekawych warsztatach na temat zmian klimatu i ich wpływu na otaczający Greków krajobraz. Towarzyszyły nam ciekawskie jelenie, których re-introdukcja w parku jest częścią proekologicznego projektu naukowego. Był to zdecydowanie niezapomniany dzień.
We wtorek 29.03.2022 rozpoczęliśmy dzień od warsztatów w greckiej szkole. Do wyboru mieliśmy warsztaty z robienia mydła, loga Erasmusa ze starych ubrań, plansze do gry w szachy z korków po winie i biżuterię ze zużytych kapsułek po kawie. Zwiedzaliśmy również budowle z czasów bizantyjskich na Mitropoleos Square. Widzieliśmy Katedrę Zwiastowania Matki Boskiej i kościół Matki Boskiej, który był w całości zbudowany z części odzyskanych ze zburzonych budynków z czasów starożytnych i bizantyjskich.
W poniedziałek 28.03.2022 oficjalnie poznaliśmy zespoły z Grecji i Hiszpanii, a także zespół z Niemiec (online) na terenie szkoły partnerskiej 1o (1st) Geniko Lykeio Kaisarianis. Oglądaliśmy prezentacje wszystkich krajów, a także sami wygłosiliśmy prezentację o Polsce. Po południu zwiedzaliśmy Miejsce Pamięci Narodowej i Pomnik Ruchu Oporu w dzielnicy Kaisariani, a następnie wybraliśmy się na zwiedzanie centrum Aten. Odwiedziliśmy stadion Kallimarmaro – pierwszy nowożytny stadion olimpijski na świecie. Widzieliśmy też Uniwersytet Narodowy im. Kapodistriasa w Atenach, a także Ogród Narodowy. Udaliśmy się pod budynek Parlamentu na placu Syntagma, gdzie obejrzeliśmy tradycyjną zmianę warty. Następnie spacerowaliśmy po największych ulicach centrum Aten.
21 marca – pierwszy dzień wiosny uczniowie VII LO powitali z radością i …… z interesującymi nakryciami głowy 😉 Szkolne korytarze zapełniły się od oryginalnych kapeluszy pełnych finezji. Społeczność liceum jest pełna podziwu dla kreatywności swoich uczniów. Orga nizatorzy konkursu mieli nie lada problem z wyłonieniem najlepszej kreacji, ale w końcu nagrody zostały przyznane :
Urszula Grzelak (3d)
Aleksandra Śniecikowska (1d) Barbara Przeradzka (2a)
Serdecznie gratujemy !!!
Organizacja: Michał Nitek, Przemysław Ziaja, Stanisław Świtlik
8 marca 2022 r. klasa 1a odbyła spotkanie z dyrekcją liceum. Wychowawca kl. prawno- medialnej, Emilian T. Kowalcze, zaprezentował własne zdjęcia z wydarzeń klasowych, złożył życzenia z okazji Dnia Kobiet i dedykował Paniom muzykę, która stanowiła tło lekcji. Uczniowie przynieśli symboliczne przedmioty, które opisywały ich zainteresowania, prezentowali siebie w krótkich przemowach, na koniec zaś wręczono p. dyr. Agacie Dowgird listy od każdego z uczniów z klasy. Wykonano pamiątkowe zdjęcia.
Wyróżnienie w konkursie Komisji Europejskiej Juvenes Translatores
10 lutego 2022 roku zostały ogłoszone wyniku konkursu tłumaczeniowego Komisji Europejskiej Juvenes Translatores dla uczniów z państw Unii Europejskiej, którzy w danym roku mają 17 lat. W gronie 16 wyróżnionych osób z Polski znalazła się nasza uczennica, Inga Wojciechowska, która wykonała tłumaczenie z języka angielskiego na polski. Konkurs odbył się 25.11.2021 i miał formułę hybrydową ze względu na pandemię. Można było wykonać tłumaczenie w dowolnej kombinacji urzędowych języków UE, czyli jednej spośród 552 możliwości. Do konkursu może zgłosić się każda szkoła, ale jest określona pula miejsc, które są przyznawane w drodze losowania. Każda wylosowana szkoła może zgłosić maksymalnie 3 uczestników. Gratulujemy Indze!
W niedzielę 30 stycznia odbył się 30 finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. My, jako społeczność szkolna wzięliśmy również udział w zbiórce pieniędzy na rzecz Fundacji WOŚP. Uzbieraliśmy bardzo dużo pieniędzy: 62 900,76zł!!! i jeszcze zanotowaliśmy wpłaty na e-skarbonce 3703zł.
Składamy serdeczne podziękowania wszystkim, którzy wspierali nasz sztab. Na szczególne wyrazy uznania zasługują wszyscy wolontariusze zarówno Ci kwestujący na ulicach Warszawy i pracujących w sztabie :-)!!!.
Zespół WOŚP- Beata Burdelska, Justyna Winiarczyk i Katarzyna Drabot
18 stycznia 2022 – Wymiana ze szkołą EPAS z Lubeki
W dniach 2.12.2021, 17.12.2021 i 12.01.2022 odbyła się w naszej szkole pierwsza wymiana online w ramach współpracy szkół EPAS z Thomas Mann Schule z Lubeki w Niemczech. Z każdej strony brało udział po 23 uczniów, którzy wspólnie wypracowali materiały na temat katastrofy klimatycznej, założeń Zielonego Ładu i programu Fitfor55 oraz zagrożeń dla środowiska naturalnego w wybranych państwach Unii Europejskiej. Uczniowie pracowali w zespołach 3 osobowych i w parach. Porozumiewali się w języku angielskim, ale też opracowali materiały w językach polskim i niemieckim, a na pierwszym spotkaniu uczyli się wzajemnie swoich języków narodowych i interpretowali swoje instalacje (na zdjęciach). Projekt spotkał się z dużym zadowoleniem uczestników. Wyraźnie widać było tęsknotę młodych ludzi za międzynarodowymi kontaktami, których brakuje w pandemii, a tematyka klimatyczna żywo porusza młode pokolenie. Uczestnicy projektu mieli też okazję poznać bliżej politykę Unii Europejskiej dotyczącą walki z ociepleniem klimatu oraz strukturę instytucji unijnych. Uczniowie pracowali ze swoich domów na platformie udostępnionej przez szkołę z Lubeki, a nad realizacją projektu czuwali nauczyciele – Daniel Klingebiel z Thomas Mann Schule oraz Małgorzata Malczyk i Grażyna Uchman ze Słowackiego. Mamy nadzieję na spotkanie w realu, aby przeprowadzić symulację debaty ministrów środowiska w Radzie Unii Europejskiej, podczas której uczestnicy projektu reprezentowaliby racje wybranych w projekcie państw UE.
grudzień – wydanie gazetki szkolnej Lustro
zbiórka dla schroniska
16 grudnia z okazji XVIII Dzielnicowego Święta Wolontariusza Wolontariat z Ochotą odbyła się uroczystość wręczenia podziękowań za działania na rzecz wolontariatu. Podczas tej uroczystej gali wyróżnione zostały następujące uczennice z naszej szkoły :
1. Agata Blachowska 3d4
2. Julia Cesarek 3d4
3. Krzysia Gąsiorowska 3a3
4. Zofia Marjańska 3b4
5. Alicja Ziółek 3e4
Serdecznie gratulujemy i dziękujemy naszym wolontariuszkom.
Wymienione uczennice otrzymały również Nagrodę Dyrektora VII LO
15 grudnia – obchody święta szkoły, w klasach został odczytany list dyrektora, młodzież obejrzała film o absolwentce “Mewa”.
Szanowni Państwo! Drodzy Uczniowie!
W poniedziałek usłyszałam w szatni taką rozmowę uczniów pierwszej klasy:
– A o co chodzi z tym świętem szkoły?
To chyba jakaś rocznica urodzin czy śmierci Słowackiego.
Nie taki jest jednak powód odbywania corocznego święta szkoły 15 grudnia (Słowacki urodził się we wrześniu, a zmarł w kwietniu).
99 lat temu, 15 grudnia 1922 roku nadano naszej szkole imię Słowackiego. Szkolna społeczność zadecydowała, że od tej chwili właśnie 15 grudnia obchodzone będzie święto szkoły. Takie uroczystości odbywały się również podczas tajnego nauczania w czasie II wojny światowej, gdy za odbycie spotkania większej grupy osób groziła śmierć. Dzisiejsza uroczystość ma więc długą, bogatą tradycję. I dlatego kierujemy dzisiaj nasze myśli ku przeszłym pokoleniom uczniów i pracowników naszej szkoły.
A teraz trochę ciekawostek, które – mam nadzieję – zainteresują Was historią szkoły.
Czy wiecie, że:
– nasza szkoła kilkakrotnie zmieniała swój adres – mieściła się przy Brackiej, Polnej i Nowowiejskiej
– aby poznać początki istnienia naszej szkoły, musimy przenieść się do roku 1860, kiedy Kornelia Patek założyła prywatną pensję dla panien
– budynek naszego liceum powstał w 20-leciu międzywojennym i był wówczas przykładem nowoczesnej, świetnie zaprojektowanej szkoły. Poświęcono mu cały numer „Architektury i budownictwa” z 1932 roku
– w gablocie na pierwszym piętrze umieszczone jest świadectwo uczennicy naszej szkoły z czasów zaborów
– Bolesław Prus, pisząc „Emancypantki”, udał się do naszej szkoły (wówczas pensji dla dziewcząt), zapoznał z nią i wszystko opisał w powieści
– córka prezydenta Stanisława Wojciechowskiego, Zosia, uczennica naszej szkoły w okresie 20-lecia międzywojennego przyjeżdżała do niej powozem zaprzężonym w dwa białe konie
– po II wojnie światowej w 1945 roku naukę w naszym liceum rozpoczęło aż 800 uczniów
– pisarka Katarzyna Grochola, absolwentka Słowackiego w powieści „Zielone drzwi” opisała naszą szkołę
– reżyser Juliusz Machulski uczył się w Słowackim, a jego mama, aktorka Halina Machulska jako aktywnie działający na rzecz szkoły rodzic przychodziła pomagać podczas wydawania obiadów
– nasza szkoła wpisana jest do rejestru zabytków jako część kolonii Staszica
– w niedawnej ankiecie kuratoryjnej 95,3% ankietowanych uczniów naszego liceum napisało, że lubi swoją szkołę
Mam nadzieję, że choć trochę zainspirowałam Was do zagłębienia się w dzieje naszej szkoły. W przyszłym roku obchodzić będziemy setną rocznicę nadania szkole imienia Słowackiego. Wykonaliśmy już kapsułę czasu, w której umieścimy listy dla przyszłych pokoleń uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Myślcie już, co w nich napiszecie. To będzie ważny przekaz międzypokoleniowy.
Z okazji święta szkoły życzę Wam , żebyście zawsze z przyjemnością przychodzili do Słowackiego, znaleźli tu przyjaźnie na całe życie, a po latach z sentymentem wspominali czas spędzony przy Wawelskiej 46.
Z serdecznymi pozdrowieniami
Agata Dowgird
Warszawa, 15 grudnia 2021
11 grudnia – razem z siostrą Beatą oraz p. Kasią Drabot serdecznie dziękujemy wszystkim za zaangażowanie w tegoroczną akcję “Szlachetna paczka”. Jako wspólnota szkolna wsparliśmy pana Waldemara z Wołomina.
Przybywające z dnia na dzień do sali nr 9 produkty spożywcze i chemiczne oraz inne pomocne produkty okazały się nadzwyczaj liczne. Wiele osób aktywnie włączyło się w kupowanie produktów, a potem także pakowanie i podpisywanie paczek. Nie zabrakło w ich zawartości także opłatka z życzeniami i różańca.
Wreszcie razem z panią Joanną oraz Michałem, Marysią i Natalią ze szkolnego wolontariatu zawieźliśmy dwa wypełnione samochody do magazynu Szlachetnej Paczki w Starych Grabiach k. Wołomina, w sobotę 11.12.2021. Równie wielką hojność pokazała zbiórka pieniędzy na opał – z pewnym dofinansowaniem z budżetu szkolnego, zebraliśmy 2800 zł, a więc kwotę, która pozwoli pokryć spokojnie przynajmniej 2 tony opału, który będzie systematycznie dowożony w małych partiach do pana Waldemara.
,,Więcej szczęścia jest w dawaniu, aniżeli w braniu” (Dz 20, 35) – mówi Pan Jezus. Cieszymy się, że tej radości doświadczyliśmy jako szkoła. A człowiek, który daje – a ostatecznie daje innym samego siebie – otrzymuje stokroć więcej. Życzymy Wam błogosławieństwa Bożego i radosnych Świąt Bożego Narodzenia!
ks. Mateusz Mickiewicz
7 grudnia – 1a (prawno- medialna) – zabawa z wychowawcą, Emilianem T. Kowalcze – mikołajki klasowe. Kilka dni wcześniej przygotowaliśmy dekoracje w pracowni. Po rozdaniu i obejrzeniu prezentów słuchaliśmy songów świątecznych. Niektórzy, zachowując dystans i inne elementy reżimu sanitarnego – tańczyli do świątecznych przebojów.
6 grudnia – klasa 2a obchodziła obficie klasowe Mikołajki. Za dobre sprawowanie i za uśmiech wszyscy dostali prezenty i cukierki. Rózg nie było! Postaramy się zachować taką normę przynajmniej do przyszłego roku 😉 Odkrywaniu niespodzianek od Mikołaja towarzyszyły francuskojęzyczne piosenki oraz materiały wizualne powstałe przy użyciu nowych technologii.
organizacja: Anna Rozwadowska, Stanisław Świtlik
6 grudnia – EPAS – szkolenie dla nowych Młodszych Ambasadorów. Zaangażowany nauczyciel – Grażyna Uchman.
Przystępujemy do nowego projektu eTwinning w języku angielskim „A Change Is Gonna Come” nt. praw człowieka, praworządności i demokracji w Europie i na świecie. Zaangażowani nauczyciele – Małgorzata Malczyk, Magdalena Michalak i Agnieszka Baranowska.
6 grudnia – 1a (prawno- medialna) – wyjście z wychowawcą, Emilianem Kowalcze do Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury na opartą na rodzimych legendach (na temat zamku w Liwie) “Żółtą damę”. Po spektaklu spotkanie z artystami i sesja fotograficzna.
2 grudnia – lekcja online z edukatorami z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie pt. „Jak tworzone jest prawo w UE?” Wzięła udział klasa 2D. Zaangażowany nauczyciel – Stanisław Świtlik.
2 grudnia – pierwsze spotkanie w ramach wymiany online ze Szkołą Europejską im. Tomasza Manna w Lubece, Niemcy. Tematyka dot. Zielonego Ładu i projektu KE ograniczenia globalnego wzrostu temperatury „Fit for 55”. Uczniowie – 27 – brali udział z domów i posługiwali się 3 językami: polskim, niemieckim i angielskim. Zaangażowani nauczyciele – Małgorzata Malczyk i Grażyna Uchman.
1 grudnia – warsztaty kulturoznawcze w języku angielskim z wolontariuszkami Europejskiego Korpusu Solidarności, Khatią z Gruzji i Julią z Rumunii. Wzięło udział ok. 60 uczniów. Zaangażowani nauczyciele – Małgorzata Malczyk i Grażyna Uchman.
30 listopada – 1a (prawno- medialna) wychodzi z wychowawcą, polonistą, Emilianem T. Kowalcze do Teatru Kamienica, nomen omen Emiliana K(amińskiego) na spektakl “Wszechmocni w sieci”. Przedstawienie bardzo przypadło do gustu młodzieży.
Szanowni Państwo,
z przyjemnością informuję, że ukazała się książka Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji “Standardy jakości Erasmusa w praktyce. Edukacja szkolna”, w której znajduje się wywiad ze mną pt. “Młodzi aktywni” (str.75).
wersja książki elektronicznej https://issuu.com/frse/docs/standardy_jakos_ci_erasmusa_online
lub wersja pdf https://www.frse.org.pl/czytelnia/standardy-jakosci-erasmusa-w-praktyce
Zachęcam do przeczytania,
Małgorzata Malczyk
26 listopada – Euroscola Online – wirtualne spotkanie 80 szkół EPAS z 24 krajów w Parlamencie Europejskim w Strasburgu. Przemówienie Przewodniczącego PE Davida M. Sassoli, sesja pytań i odpowiedzi z Wiceprzewodniczącą PE Heidi Hautalą i Sekretarzem Komisji Środowiska, Zdrowia Publicznego i Żywności Giacomo Fassiną. Pani Wiceprzewodnicząca odniosła się do pytania naszych uczennic. Tematyka spotkania dotyczyła ochrony środowiska i przyszłości Europy. Uczniowie – 21 – brali udział ze szkoły, a osoby na kwarantannie z domów. Zaangażowani nauczyciele – Małgorzata Malczyk i Grażyna Uchman.
Dnia 26 listopada nasi uczniowie, Młodsi Ambasadorowie EPAS i nie tylko, mieli niepowtarzalną okazję uczestniczyć w Euroscoli Online, zorganizowanej przez Parlament Europejski w Strasburgu poprzez łącza internetowe. Skorzystało z tej możliwości 80 szkół EPAS z 24 krajów – 1400 uczniów, którzy zadali 1300 pytań. Łączyliśmy się ze szkoły, ale osoby przebywające na kwarantannie mogły uczestniczyć ze swoich domów. Spotkanie było poświęcone tematyce klimatycznej. Każda zgłoszona szkoła mogła przesłać wcześniej nagranie wideo z jednym pytaniem na temat: 1. Efektywne wykorzystanie zasobów w gospodarce obiegu zamkniętego. 2. Przywracanie bioróżnorodności i ograniczenie zanieczyszczenia. 3. Stworzenie globalnej koalicji, aby powstrzymać ocieplenie. Nasze uczennice, Jagoda Łęgiewicz i Daria Andrian, odniosły się do punktu 2 i 3. Nagrały swoje pytania w języku angielskim, ale spotkanie Euroscoli było tłumaczone również na język polski.
Uczniów i nauczycieli zgromadzonych przed ekranami komputerów powitał Przewodniczący Parlamentu Europejskiego David Maria Sassoli. Następnie do problemów nurtujących społeczność uczniowską Europy odnosiła się Wiceprzewodnicząca PE Heidi Hautala. Podczas spotkania była możliwość przesyłania pytań w aplikacji Sli.do. Pani Wiceprzewodnicząca odpowiedziała na pytanie naszych uczennic dotyczące praw kobiet. W kolejnej odsłonie obrad wystąpił Sekretarz Komisji ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego i Żywności Giacomo Fassina, który odpowiadał na pytania zgłaszane na żywo: dotyczyły one COP, bioróżnorodności, zanieczyszczenia środowiska, zdrowia i zapobiegania marnowaniu żywności. Uświadomił uczniów o trudności w zawieraniu kompromisu w obowiązującej zasadzie jednomyślności, dlatego Unia Europejska wchodzi w koalicje z różnymi organizacjami i państwami z całego świata świata. Zarówno gospodarze z Parlamentu Europejskiego, jak i uczniowie zwracali uwagę na konieczność skutecznej walki z katastrofą klimatyczną, ochronę zdrowia, szczególnie w dobie pandemii i demokrację. Europa musi być blisko obywatela, a ludzie powinni mieć prawo zabierać głos w swoich sprawach. Na koniec odbyło się interaktywne głosowanie nad uczniowskimi propozycjami rezolucji PE, w którym zwyciężyło opodatkowanie firm nieprowadzących polityki recyklingu swoich produktów. Było to niezwykle ciekawe i edukujące wydarzenie, prawdziwa lekcja parlamentaryzmu i obywatelskości – WOS w praktyce na najwyższym szczeblu.
25 listopada trzy uczennice z naszej szkoły: Julia Cesarek, Inga Wojciechowska i Alicja Ziółek wzięły udział w konkursie na najlepszych młodych tłumaczy w Unii Europejskiej ‘Juvenes Translatores’ organizowanym przez DG Translations Komisji Europejskiej. Na wykonanie tłumaczenia online miały 2 godziny zegarowe i mogły korzystać ze słowników, jak robią profesjonalni tłumacze. Po konkursie powiedziały, że było to bardzo ciekawe doświadczenie, ponieważ tekst okazał się zróżnicowany stylowo i wymagał znajomości realiów kulturowych i sytuacyjnych. Celem konkursu, organizowanego od 2007 roku, jest zachęcenie młodych ludzi do nauki języków obcych i podtrzymywania bogactwa językowego Europy. Możliwe jest tłumaczenie w 552 kombinacjach 24 oficjalnych języków Unii Europejskiej. Nasze tłumaczki wybrały przekład z angielskiego na polski. W konkursie mogą uczestniczyć młodzi ludzie, którzy w danym roku mają 17 lat i mieszkają na terenie Unii Europejskiej.
9-10 listopada spotkanie z policją dla uczniów klas pierwszych związane z tematyką cyberbezpieczeństwa.
Prezentacja piękna polskiej jesieni wykonana przez uczniów i nauczycieli biorących udział w projekcie Erasmus + „Climate Change and Art.”. Polish Golden Autumn
W dniu 2 listopada po raz kolejny odbyła się w naszej szkole impreza czytelnicza ,,Czytanie z dreszczykiem”, którą prowadziła uczennica Ida Narożniak z klasy 3B3. Podczas spotkania prezentowano następujące utwory: fragment opowiadania S. Kinga pt. ,,1922”, wiersz W. Broniewskiego ,,Który będę” z tomiku poezji ,,Ballady i romanse” oraz fragment ,,Braci Karamazow” F. Dostojewskiego.
Całości towarzyszyła muzyka D. Elfmanna z filmu “Jeździec bez głowy” oraz prezentacja multimedialna z obrazami Beksińskiego.
2 listopada 2021 W tym roku szkolnym (2021/22) dwie nasze Młodsze Ambasadorki, Natalia Chrobak z klasy 2D i Inga Wojciechowska z klasy 3B3, zakwalifikowały się do międzynarodowego projektu eTwinning EPAS ‘Conference on the Future of Europe’ i reprezentują Polskę wśród młodzieży z ponad 60 szkół z Unii Europejskiej. Jest to projekt online. Uczniowie spotykają się wirtualnie w 8-10 osobowych grupach rówieśniczych i obradują w języku angielskim na najważniejsze tematy dla ich przyszłości w Europie. Zostały one uzgodnione podczas pierwszego organizacyjnego spotkania: 1. Edukacja, kultura, młodzież i sport (2 listopada 2021) 2. Zmiana klimatu i sprawy środowiska (28 listopada 2021) 3. Prawa i wartości, praworządność, bezpieczeństwo (16 stycznia 2022) 4. Silna gospodarka, sprawiedliwość społeczna i praca (27 lutego 2022 ) 5. Zdrowie: zdrowie psychiczne i dobrostan (20 marca 2022) Co ciekawe, sami uczestnicy zdecydowali, że wszystkie spotkania odbywają się w niedzielę, a więc w czasie wolnym od nauki, co niewątpliwie świadczy o ogromnym zaangażowaniu w tematykę projektu. Liczymy, że nasze uczestniczki wkrótce podzielą się wrażeniami ze społecznością szkolną oraz zainicjują pewne działania na forum Słowaka – w końcu nie każdy mógł dostać się do projektu, a żeby to zrobić, należało przygotować filmik lub plakat na temat ‘How should the EU look in 2050?’ Zwycięskie prace do obejrzenia w zakładce „EPAS – Szkoła-Ambasador Parlamentu Europejskiego”
29 października 2021
uczniowie klasy prawno-medialnej 2a udali się na cmentarz Stare Powązki w Warszawie w celu uporządkowania grobów nauczycieli i absolwentów VII LO. Wśród ważniejszych grobów licealiści odwiedzili grób Heleny Kasperowiczowej, pierwszej dyrektor naszej szkoły. Uczniowie pozostawili na grobach znicze oraz pamiątkowe wizytówki z logo VII LO.
21 pażdziernika – 1a (prawno- medialna) z wychowawcą, Emilianem Tomaszem Kowalcze udaje się do Arkadii do kina pożegnać się z Bondem…z przesłaniem, że mimo pandemii: “nie czas umierać”. Wielu kinomanów płakało, mając jednak nadzieję, iż to jednak nie koniec serii. Na korytarzach naszego VII liceum Juliusz Słowacki nieraz pozuje na plakatach uczniów w sztafażu Bonda, agenda 007. Inspiracje są nieprzypadkowe…
19 października – świętowaliśmy stulecie urodzin Stanisława Lema. Od godziny 09:00 do godziny 12:30 w naszej szkole trwały warsztaty, wykłady, projekcje filmowe, wystawiony został spektakl.
O godzinie 12:30 w hali sportowej, odbył się panel dyskusyjny na temat wizji przyszłości Stanisława Lema oraz rozdane zostały nagrody za konkurs literacki i szkolne dyktando.
Relacja Młodszej Ambasadorki Natalii Chrobak:
17 października – odbyło się pierwsze spotkanie oficjalnie rozpoczynające projekt “Conference on the Future of Europe”. Wydarzenie to zostało przeprowadzone na platformie Microsoft Teams, dzięki czemu wszyscy zainteresowani uczniowie liceów z całej Unii Europejskiej mogli w nim uczestniczyć. Na początku spotkania mieliśmy okazję poznać inicjatorów tego niezwykle ciekawego projektu. Po krótkim wprowadzeniu zostaliśmy podzieleni na zespoły i trafiliśmy do oddzielnych pokoi, aby poznać osoby, z którymi będziemy współpracować. Wszystkie zespoły są międzynarodowe, co czyni je wyjątkowymi. Ja trafiłam do grupy z osobami z Włoch, Rumunii, Hiszpanii, Bułgarii i Grecji. Na koniec spotkania usłyszeliśmy jak będzie wyglądać nasza praca podczas trwania projektu i kilka przydatnych wskazówek dotyczących naszych przyszłych działań. Na kolejne spotkanie wspólnie musimy przygotować prezentacje dotyczące naszych pomysłów na zmiany w edukacji i logo naszego zespołu. Już nie mogę doczekać się następnych działań związanych z projektem.
12 października – w ramach Dnia Bezpiecznego Komputera, spotkanie na auli dla uczniów klas pierwszych z wykładowcą Polsko Japońskiej Akademii Technik Komputerowych – wykład i panel dyskusyjny.
7 października – dzień olimpiad.
6 października na terenie AWF odbyły się zawody w biegach przełajowych w ramach LV Warszawskiej Olimpiady Młodzieży. Naszą szkołę reprezentowało 8 uczniów: 4 dziewczyny i 4 chłopców. Dziewczyny biegły na dystansie 1500m, a chłopcy 2000m. Wszyscy nasi uczniowie godnie reprezentowali szkołę i pobiegli na miarę swoich możliwości.
Najlepiej pobiegł Stanisław Andziak, który zajął I miejsce w biegu na 2000m. Brawo Stachu i pozostali 🙂
Skład Słowaka:
1. Lena Formińska 1e
2.Amelia Knapik 2c
3.Maja Dzik 3b4
4.Zuzanna Tokarzewska 3d4
5. Stanisław Uliński 2a
6. Jeremiasz Małaszyński 3a4
7. Piotr Marciniak 3b3
8. Stanisław Andziak 3b4- Złoty medal!
Wirtualna wizyta w Brukseli
Dzięki uprzejmości Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie i zaangażowaniu pani Ewy Modzelewskiej w dniu 4.10.2021 roku młodzież naszej szkoły, zainteresowana działaniem instytucji Unii Europejskiej „od kuchni”, miała wyjątkową okazję udania się w wirtualną podróż do Brukseli i spotkania najprawdziwszych polskich urzędników tam zatrudnionych – pana Mateusza Mroczka z Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji i panią Katarzynę Bałucką-Dębską z Dyrekcji Generalnej ds. Klimatu. Wygłosili oni interesujące prelekcje oparte o pytania, przygotowane wcześniej przez uczniów i przesłane przez opiekunkę projektu EPAS p. Małgorzatę Malczyk na ręce pani Ewy Krzemień, która w Brukseli czuwała nad przygotowaniem i przeprowadzeniem spotkania. Pan Mateusz Mroczek opowiadał o pracy w instytucjach unijnych, jakie trzeba spełnić wymagania i posiadać kwalifikacje oraz o tym, jak wygląda zwykły dzień w biurze. Mówił o kwestiach językowych i o funkcjonowaniu w międzynarodowym środowisku pracy. Poinformował też uczniów o możliwościach odbycia stażu w agendach Komisji Europejskiej. Pani Katarzyna Bałucka-Dębska omówiła temat, który żywo interesuje społeczność uczniowską – Pakt Klimatyczny: MÓJ ŚWIAT. MOJE DZIAŁANIE. NASZA PLANETA. Dlaczego mówi się o katastrofie i co ja mogę zrobić? Rozmawialiśmy też o trudnej kwestii kopalni węgla brunatnego w Turowie. Spotkanie było ciekawe i wyjątkowe.
Dnia 1 października Biuro Parlamentu Europejskiego w Warszawie wraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej zainaugurowało kolejną edycję projektu Szkoła-Ambasador Parlamentu Europejskiego, w którym nasza szkoła uczestniczy od 2019 roku. Młodzież szkół EPAS miała okazję spotkać się online z panią Magdaleną Adamowicz, niezależną europosłanką działającą w grupie Europejskiej Partii Ludowej, która opowiadała o swojej działalności w Parlamencie Europejskim w ramach Zespołu Międzypartyjnego ds. Sztucznej Inteligencji i Kwestii Cyfrowych, Zespołu ds. Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji, Zespołu ds. Transportu i Turystyki. Pani eurodeputowana zwróciła szczególną uwagę na konieczność zapobiegania przestępstwom wynikającym z mowy nienawiści. Opowiadała o przestępstwach o charakterze transgranicznym, takich jak handel ludźmi, nienawiść ze względu na płeć, rasę, wiek, tożsamość. Mówiła o konieczności zwalczania dezinformacji w sieci i stworzeniu przepisów wzmacniających odpowiedzialność platform cyfrowych za treści internetowe. Mówiła też o odbudowie turystyki po pandemii, która jest łatwiejsza razem w ramach Unii Europejskiej. Pani Adamowicz mówiła o wolności mediów i przeciwdziałaniu nadużywania sankcji prawnych wobec niewygodnych dziennikarzy. Wskazywała na przypadki morderstw dziennikarzy śledczych, które miały miejsce na Malcie, w Słowacji i Słowenii. Pani europosłanka zachęcała uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym i demokratycznym, np. w wyborach szkolnych, samorządowych i parlamentarnych, do negocjacji z rodzicami i nauczycielami, jak uczynić szkołę bardziej demokratyczną.
30 września odbył się IV Kongres Edukacji organizowany przez Narodową Agencję Programu Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności w Polsce działające w ramach Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Patronat honorowy nad Kongresem objęło Ministerstwo Edukacji i Nauki, Komisja Europejska, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Problematyka IV Kongresu Edukacji koncentrowała się na możliwościach, jakie pojawią w programach zarządzanych przez NA Programu Erasmus + i EKS w nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027. Punktem odniesienia do jego przygotowania były priorytety przedstawione przez Komisję Europejską, tzn. : transformacja cyfrowa, aktywność obywatelska, włączanie społeczne oraz zielony ład. Wydarzenie było transmitowane online i miało zasięg ogólnokrajowy.
W uznaniu wzorowo realizowanych projektów Erasmus+ w naszej szkole, ich inicjatorka i opiekunka Małgorzata Malczyk została zaproszona do panelu dyskusyjnego podczas Sesji IV: aktywne uczestnictwo w życiu demokratycznym. W priorytecie, który był tematem sesji, istotą jest wzmacnianie rozwoju kompetencji społecznych i międzykulturowych, krytycznego myślenia i umiejętności posługiwania się mediami na rzecz aktywnego uczestnictwa w życiu lokalnych społeczności oraz całych społeczeństw. Tematyka zwracała uwagę na znaczenie uczestnictwa w życiu demokratycznym, społecznym i obywatelskim oraz zaangażowanie poprzez formalne i nieformalne działania związane z uczeniem się. Link do nagrania:
https://www.youtube.com/watch?v=9armqwW6phY&list=PL4uAT93s-jT3woNGvfVoARgJ17mEa8DKM&index=6
Całe wydarzenie można obejrzeć na kanale organizatora:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL4uAT93s-jT3woNGvfVoARgJ17mEa8DKM
28 września
tego roku uczestniczyliśmy w zajęciach online, noszących nazwę „Interaktywne gry o różnorodności językowej”, zorganizowanych przez Fundację Polskie Forum Migracyjne i Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce z okazji Europejskiego Dnia Języków 2021. Pieczę nauczycielską sprawowała Pani Grażyna Uchman.
Spotkanie zaczęło się ok. godziny 16:30 i było prowadzone przez trenera PFM oraz 2 nauczycieli języków obcych. Mieliśmy do wykonania zadania interaktywne, a żeby to zrobić musieliśmy posługiwać się językami obcymi, których uczymy się jak też nieznanymi nam. Bardzo przydatna okazała się też nasza wiedza na temat różnorodności językowej Europy. Korzystaliśmy z aplikacji do nauki języków obcych. Za wykonane zadania otrzymywaliśmy punkty – oceniana była zarówno nasza wiedza jak też praca zespołowa. Czekamy teraz na wyniki tej międzyszkolnej rywalizacji.
Zajęcia prowadzono w interesujący sposób, gry językowe były wciągające i wartościowe. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o różnych językach. Uważamy, że udział w takich zajęciach to świetne doświadczenie nie tylko od strony językowej, ale i ze względu na atmosferę i pozytywną energię, panujące w trakcie spotkania.
Dzięki udziałowi w tym wydarzeniu mogliśmy nie tylko wzmocnić nasze kompetencje lingwistyczne przełamując bariery językowe, ale także kompetencje poznawcze i społeczne, ucząc się współistnienia z uczniami pochodzącymi z innych kultur językowych.
Niewątpliwym atutem tego spotkania było też pogłębienie naszej wiedzy na temat Unii Europejskiej, jej wielojęzyczności i uświadomienie nam, że jesteśmy naprawdę Europejczykami.
24 września
uczniowie klas pierwszych wzięli udział w uroczystości Ślubowania. Potwierdzili w ten sposób swoją gotowość do dbania o honor i tradycje szkoły, do aktywnego uczestnictwa w życiu VII LO, do okazywania szacunku każdemu człowiekowi oraz do troski o wspólne dobro.
Akt ślubowania poprzedziło wystąpienie Pani Dyrektor, które pozwoliło słuchaczom zagłębić się w XIX-wieczną historię Liceum, oraz ciepłe powitanie skierowane do pierwszoklasistów w imieniu Samorządu Uczniowskiego, reprezentowanego przez jego Przewodniczącą, Sylwię Tomaszewską.
Uroczystość uświetniła inscenizacja tragedii miłosnej wszechczasów – “Romea i Julii” – przygotowana przez klasę 2D.
20-22 września
wyjście klas na wykłady w ramach Festiwalu Nauki:
– klasa 1c “Silniki rotacyjne wykorzystujące sprężanie falami uderzeniowymi” – Politechnika Warszawska
– klasa 1b “Jak realizować Cele Zrównoważonego Rozwoju w szkole?” – Szkoła Główna Handlowa
– klasa 2a “Uwaga reklamy” wykład online – Collegium Civitas
– klasa 3b “Podatki i opłaty gminne” – Szkoła Główna Handlowa
10 września
po raz kolejny w naszej szkole odbyło się Narodowe Czytanie. Tym razem czytaliśmy „ Moralność Pani Dulskiej” autorstwa Gabrieli Zapolskiej. Wydarzenie czytelnicze przygotowały panie bibliotekarki: Beata Burdelska i Justyna Winiarczyk. We wspólnym czytaniu udział wzięli: pan Emilian Kowalcze (który wygłosił krótki wstęp) oraz uczennice klasy 3a3 Anna Bednarczuk, Inga Brodala, Krzysia Gąsiorowska, a także uczennica klasy 1e Anna Hut. Imprezę poprowadziła Sylwia Tomaszewska z klasy 3e4. Lektura „Moralności Pani Dulskiej” była wzbogacona pokazem slajdów z filmu, oraz ścieżką dźwiękową adaptacji filmowej dramatu.
6-15 września
Obóz naukowy klas 1d, 2d, 3d4
2-8 września
Warsztaty integracyjne dla klas pierwszych prowadzone przez psychologa – absolwenta VII LO oraz szkolny zespół psychologiczno-pedagogiczny.
2-3 września
Zajęcia wyjazdowe klas 3e3 i 3e4.
2 września
Osoby zainteresowane spotkały się w kościele przy placu Narutowicza na mszy rozpoczynającej rok szkolny z udziałem księdza proboszcza i księdza uczącego religii w naszym liceum.
1 września
Rozpoczęliśmy rok szkolny. Z uwagi na szczególną sytuację uroczystość inauguracyjna odbyła się w hali sportowej 4 razy. Poszczególne klasy siedziały oddzielone od innych pustymi sektorami. Uczestnicy uroczystości mieli maseczki. Spotkania prowadzili przedstawiciele samorządu szkolnego. Podczas każdej z czterech uroczystości odtworzono hymn państwowy, a następnie uczniowie klasy trzeciej zaśpiewali i zagrali hymn szkolny – „Testament mój” Juliusza Słowackiego. Pani dyrektor w swoich wystąpieniach odniosła się zarówno do rocznicy wybuchu II wojny światowej, jak i obecnej sytuacji szkoły. Następnie uczniowie przeszli do sal na spotkania z wychowawcami.