16 czerwca – dziewięcioro uczniów i uczennic z projektu EPAS wzięło udział w warsztatach i grze negocjacyjnej „Wynegocjuj nam Unię Europejską”. Na początku trener ze Stowarzyszenia 61 pan Piotr Maciej Kaczyński przybliżył proces uchwalania prawa w Parlamencie Europejskim, a następnie uczestnicy zostali podzieleni na zespoły reprezentujące różne frakcje polityczne – hipotetyczne, nie utożsamiane z żadnym faktycznym ugrupowaniem w PE – i otrzymali zadanie przedstawienia swojego stanowiska tak, aby pozyskać poparcie co najmniej jeszcze jednego ugrupowania, gdyż tylko w ten sposób dana poprawka mogła być poddana pod głosowanie. Obowiązywały ograniczenia budżetowe i określona liczba głosów. Uczniowie musieli przedstawić skuteczną strategię negocjacyjną dla swojego ugrupowania, którego priorytety zostały im przydzielone. Pod głosowanie miała wejść poprawka dotycząca zmniejszenia emisji CO2. Uczestnicy gry szybko przystąpili do działania, ujawniając różne osobowości i prezentując rozmaite strategie i argumenty. Choć udało się wnieść poprawki pod obrady, przyjętego stanowiska nie wytrzymał budżet! Dzięki grze negocjacyjnej uczniowie zorientowali się, jak trudno jest pozyskać głosy grup prezentujących odmienne interesy i stanowiska i jak złożony jest proces dochodzenia do consensusu.

10 czerwca – udział klas 1a, 1b, 1c, 1e w Digital Youth Forum wydarzeniu online organizowanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Digital Youth Forum (DYF) to jedyny taki event w Polsce – forum dla młodzieży na temat pozytywnego wykorzystywania nowych technologii i bezpieczeństwa online

26 kwietnia – uczniowie klas 1A, 1D, 2A3, 2A4 i 2D4 wzięli udział w szkolnym Dniu Frankofonii. Impreza szkolna została przygotowana przez uczniów klasy 1A i 2A3, oraz wzbogacona o wykład interaktywny gościa specjalnego oraz o lekcję otwartą w trzech językach (cours trilingue). W czasie spotkania uczniowie zdobywali wiedzę przy użyciu nowych technologii oraz doskonalili swoje miękkie umiejętności, zwłaszcza sztukę komunikacji opartą na klarowności i precyzji słowa w czasie wystąpień publicznych. Dzień Frankofonii miał również na celu szerzenie, rozwijanie zainteresowania kulturą innych krajów. Uczniowie zdobyli również informacje o instytucjach europejskich promujących pluralizm europejski i dialog międzykulturowy. Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem wśród młodzieży licealnej.
Program:
8h00 – 8h35 Le français, quelle histoire ! – wykład inauguracyjny
8h35 – 8h50 Strasbourg – miasto Unii, Dominika Osówniak, Nina Miszkiewicz, Bieliński Kacper
9h00 – 10h00 Belgia: fakty i mity, dr Julia Łukasiak
10h15 – 11h30 Tematy francuskie, francuskie sprawy – klasa 2A3
11h50 – 12h30 “The French Brexit Song” czyli o francuskim w angielskim i o europejskich aktualnościach – Grażyna Uchman, Paulina Plichta, Stanisław Świtlik (lekcja otwarta)
12h40 – 13h30 Paryż – najważniejsze miejsca – 1A

Projekt w ramach olimpiady Zwolnieni z teorii – Mental Emergency, uczniowie Słowaka: Martyna Niedziela, Zuzanna Łukanowska, Sergiusz Podsiadły, Zuzanna Pękała – uczennica liceum w Lublinie, oraz Stanisław Woźniak – uczeń liceum w Piasecznie prowadzili warsztaty o zdrowiu psychicznym w czasie pandemi.
Przeprowadzili 4 zajęcia z klasami w naszej szkole oraz jeszcze 5 w szkołach w Lublinie, Sandomierzu i Ożarowie świętokrzyskim. Organizowali zajęcia, ponieważ w dobie pandemii nie wszyscy wiedzą, jak poradzić sobie z natłokiem informacji i negatywnych myśli. Rodzą się nowe, wcześniej nieznane problemy. Pojawiają się trudności związane z samoakceptacją, izolacją i stresem. Przytłacza nas natłok informacji i zmartwień. Nie mamy kontaktu twarzą w twarz z naszymi przyjaciółmi, z naszymi bliskimi, a w mediach społecznościowych spotykamy się z wyidealizowanymi postami, które często zakrzywiają rzeczywistość i zamiast nas motywować, wywołują zupełnie odwrotną reakcję. Chcieli pokazać, jak sobie radzić w tej trudnej sytuacji, zachować pozytywne nastawienie i czuć się dobrze ze swoim ciałem i umysłem.
Z ankiet, które przeprowadzali po każdych warsztatach, wynika, że były one potrzebne. Spotkaliśmy się z bardzo pozytywnym odzewem. Jeden z postów na Facebooku ma ponad 30 tys. wyświetleń. Wspólnie z biblioteką w Piasecznie wydrukowali plakaty promujące  akcję – wiszą one we wszystkich placówkach bibliotecznych w Piasecznie oraz w bibliotece w Lipsku.

26 lutego – klasy o profilu prawno-medialnym miały okazję uczestniczyć w wykładzie nt. prawa UE z adwokatami z kancelarii DWF, Panami Łukaszem Gembisiem i Michałem Szumbarskim. Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się z czego składa się i jak działa prawo UE. Poznaliśmy rolę Parlamentu Europejskiego i sam cel stworzenia wszystkich aktów prawnych Unii. Jak zawsze, pod koniec spotkania mieliśmy możliwość zadawania pytań, a panowie adwokaci odpowiadali na nie ciekawie i wyczerpująco.
Z prelegentami kancelarii DWF spotkaliśmy się również na wykładzie o prawie cywilnym w dniach 30 marca i 13 kwietnia. Poznaliśmy charakterystyczne cechy prawa cywilnego i jego części. Dostaliśmy odpowiedź na pytania kto jest podmiotem stosunków cywilnych, czym różni się zdolność prawna od czynności prawnej i wiele innych które mieliśmy okazję zadać w końcowych częściach obu spotkań.

od 23 lutego – warsztaty organizowane przez Wydział Nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego z ekonomii eksperymentalnej: Warsztaty Pogromcy mitów ekonomicznych (uczniowie z klas b, którzy zgłosili swój udział i zostali zakwalifikowani).

Luty – Czytanie z Amorem
1. Pani dyrektor Agata Dowgird wiersz Juliusza Słowackiego „Rozłączenie”
2. Pani Grażyna Uchman wiersz Małgorzaty Hillar „Wspomnienie Twoich rąk”
3. Krzysztofa Gąsiorowska z klasy 2a3 wiersz Anny Achmatowej „Węglem nakreślił znak na lewym boku”
4. Pan Stanisław Świtlik wiersz George’a Saquet „Sur le quai d’une gare”
5. Marta Gąsieniec z klasy 1a wiersz Tadeusza Różewicza „Miłość”
6. Magda Michalak utwór Iwony Partyki „Pan Odutek”
7. Krzysztofa Gąsiorowska 2a3 wiersz Jarosława Iwaszkiewicza ”Amore profano”
8. Inga Brodala z klasy 2a3 wiersz Jarosława Iwaszkiewicza „Amore Sacro”
9. Marta Kammbach wiersz Haliny Poświatowskiej „Czekałam długo”

   

31 stycznia – Wolontariusze szkolnego sztabu WOŚP VII LO im. Słowackiego zebrali 74784,25 zł!

  

26 stycznia – uczniowie klas o profilu prawo-medialnym mieli okazję uczestniczyć w warsztatach o uprawnieniach policji z Panem mecenasem Kazimierzem Niemirowiczem-Szczyttem.
Pan mecenas przybliżył nam temat zatrzymania osoby, odpowiedzialności prawnej osób nieletnich, etyki prawnej policjantów i zmian dotyczących postępowania mandatowego. Dzięki temu wykładowi dowiedzieliśmy się jak zachowywać się w przypadku zatrzymania, jakie prawa mają policjanci, ale także jakie prawa przysługują nam. Wszystkie te zagadnienia oparte były na Ustawie o Policji z 1980 r. Ostatnia część spotkania przeznaczona był na pytania od uczestników – Pan mecenas odpowiadał na nie ciekawie i wyczerpująco.
Bardzo dziękujemy za interesujący i potrzebny wykład i mamy nadzieję na więcej takich spotkań w przyszłości.

22 stycznia oraz 25 luty – webinarium SGH: Brexit – przyczyny, przebieg procesu i przewidywane skutki dla Wielkiej Brytanii, Unii Europejskiej i Polski. (klasy 1b, 2b3, 2b4)

15 grudnia – zdalne obchody Święta szkoły

1 grudnia – warsztaty online – Nastolatek w samorządzie. (klasy pierwsze)

Listopad
Przez cały listopad odbywały się warsztaty online z psychologiem i pedagogiem dedykowane klasom trzecim.

19 listopada – webinarium – Łatwy start w biznesie z nowoczesnym PKO Bankiem Polskim. (1b, 2b3, 2b4)

16-17 listopada
Dni Prawne
Mimo pandemii nie zrezygnowaliśmy z tradycji odbywania jesienią Dni Prawnych. Zaproszeni goście łączyli się z uczniami online. Tegoroczna edycja przebiegała zgodnie z obowiązującymi obostrzeniami, co oznacza, że nie mogliśmy spotkać się z prelegentami w budynku szkoły – wykłady odbywały się na platformie MS Teams. To jednak nie zniechęciło uczniów do czynnego udziału w zajęciach, wręcz przeciwnie – zadawali oni gościom Dni Prawnych wiele ciekawych pytań.

W poniedziałek spotkaliśmy się z mecenasem Michałem Wawrynkiewiczem, mecenasem Adamem Walasem, panem Stanisławem Zakroczymskim i panem Krzysztofem Górskim. Mieliśmy okazję dowiedzieć się, jak funkcjonuje prawo w czasie pandemii oraz jak wyglądają początki pracy w zawodzie prawnika i jak się do nich przygotować.

Z kolei we wtorek mieliśmy przyjemność porozmawiać z p.o. Rzecznikiem Praw Obywatelskich, panem Adamem Bodnarem. Spotkanie dotyczyło przestrzegania praw obywatelskich w czasie wprowadzania obostrzeń w związku z sytuacją epidemiczną. Ważną częścią tego spotkania była możliwość zadawania pytań, na które pan Rzecznik udzielał wyczerpujących odpowiedzi.

Podczas Dni Prawnych mieliśmy okazję wiele się nauczyć i poszerzyć nasze zainteresowania. Bardzo dziękujemy naszym Gościom za przyjęcie zaproszenia i ciekawe wystąpienia. Dziękujemy także wszystkim tym, którzy przyczynili się do organizacji Dni Prawnych 2020.

Spotkanie online w ramach dorocznych Dni prawnych z uczniami klasy o profilu prawno-politologicznym Rzecznika praw obywatelskich Adama Bodnara. Praca RPO w czasach pandemii.

https://www.rpo.gov.pl/pl/content/praca-rpo-w-czas-pandemii-rozmowa-adama-bodnara-z-licealistami

17 listopada
Kolejne pogaduszki z psychologiem i pedagogiem, w których mogą uczestniczyć wszyscy chętni uczniowie, poświęcone były zarządzaniu sobą w czasie. Mówiono także o tym, jak dbać o siebie w sytuacji stresu.

12 listopada
Z okazji Święta Niepodległości pani dyrektor napisała list do uczniów, który odczytano na godzinach wychowawczych i zamieszczono na tablicy ogłoszeń w dzienniku elektronicznym. Oto jego treść:
Drodzy Uczniowie,
11 listopada obchodzimy rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę po okresie zaborów. Tegoroczne obchody przypadły na czas szczególny: pandemii i nauczania zdalnego. Nie możemy spotkać się jak co roku w szkolnej auli. Mamy ograniczone możliwości świętowania. Klasy pierwsze spotkają się na wirtualnym apelu za pośrednictwem aplikacji Teams. Pozostałe klasy wspomną odzyskanie niepodległości podczas godzin wychowawczych. Grupa nauczycieli uda się na groby zmarłych pracowników gimnazjum i liceum im. Słowackiego.
11 listopada nasze myśli wędrują ku przeszłości. Myślimy o dawnych uczniach naszej szkoły i ich rodzicach, którzy chcieli zrobić dla odrodzonej ojczyzny coś znaczącego: wykupili placówkę od prywatnej właścicielki, przekazali ją państwu, a następnie podjęli wraz z ówczesną dyrektor, Heleną Kasperowiczową ogromną pracę zbudowania nowoczesnego budynku szkolnego, do którego – mam nadzieję – za miesiąc lub dwa powrócimy. Członkowie szkolnej społeczności okresu dwudziestolecia międzywojennego wybrali też patrona – Juliusza Słowackiego, poetę, który uczy patriotyzmu, mówi o konieczności poświęcenia dla ojczyzny. Powrót jego szczątków ekshumowanych z paryskiego cmentarza do odrodzonej Polski stał się dla naszych rodaków wielodniową manifestacją patriotyczną. Prochy wieszcza złożono na Wawelu, towarzyszyły temu słowa Józefa Piłsudskiego „W imieniu rządu Rzeczpospolitej polecam panom odnieść trumnę do krypty królewskiej, by królom był równy”. Uczmy się od minionych pokoleń patriotyzmu, zaangażowania w życie społeczne, gotowości działania dla kraju, dążenia do tego, by wszystkim żyło się w nim dobrze.
Uczniowie liceum im. Juliusza Słowackiego,
życzę Wam, żebyście zawsze mogli cieszyć się wolnością i być dumni ze swojej ojczyzny, żebyście żyli w kraju ludzi mądrych i życzliwych.

Jak co roku z okazji rocznicy odzyskania niepodległości pani dr Hanna Skierczyńska przygotowała wykład poświęcony historycznym uwarunkowaniom odzyskania niepodległości bogato ilustrowany materiałem zdjęciowym. Odbył się on za pomocą aplikacji Microsoft Teams.

10 listopada
Klasa 2d4 uczestniczyła w zajęciach Akademii Filmowej online.

6 listopada
Klasa 1d miała zajęcia Akademii Filmowej online.

5 listopada
Odbyły się kolejne pogaduszki z psychologiem i pedagogiem, tym razem na temat stresu.
Klasa 2e4 wzięła udział w warsztatach online organizowanych przez Wydział Farmacji WUM.

3 listopada
Klasy 1e i 2e3 brały udział w warsztatach online prowadzonych przez Wydział Farmacji Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

29 października
Klasy 1b,2b3 i 2b4 uczestniczyły w webinarium organizowanym przez SGH – Nowoczesny licealista/tka z CV i na rozmowie kwalifikacyjnej.

22 października – webinarium SGH: Jak zdiagnozować swój potencjał? (1b)

21 października
Rozpoczęły się cykliczne spotkania online z psychologiem i pedagogiem szkolnym. Pierwsze dotyczyło pandemii i tego, jak się odnaleźć w nowej sytuacji.

19 października
Rozpoczęliśmy okres zdalnego nauczania

12 października
Dzień bezpiecznego komputera – pogadanka na temat. cyberbezpieczeństwa dla uczniów klas o profilu matematyczno informatycznym

9 października
w klasie prawno- medialnej -2a3 odbyły się zajęcia na temat globalizacji mediów zorganizowane przez E. Kowalcze, opiekuna klas dziennikarskich a prowadzone przez Annę Mierzejewską, absolwentkę profilu medialnego, obecnie studentkę czwartego roku Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajęcia dotyczyły m.in.: prasy, radia, telewizji, Internetu, w tym mediów społecznościowych.

02 października
zajęcia zorganizowane przez opiekuna klasy medialnej, Emiliana Kowalcze, w kl. 2a3 (prawno- medialnej) z podstaw scenopisarstwa. Uczniowie mogli zapoznać się z podstawami warsztatu w tej dziedzinie, adekwatną terminologią, strategiami działania. Zajęcia prowadziła Maria Moździerzewska, absolwentka klasy dziennikarskiej, obecnie studentka przygotowująca pracę dyplomową, zajmująca się na co dzień reklamą, filmem.

25 września

VII LO świętowało Europejski Dzień Języków. Klasy pierwsze uczestniczyły w zajęciach poświęconych wielojęzyczności na świecie. Na zajęciach pani Pauliny Plichty pt.”Jak się uczyć efektywnie ?” licealiści rozwinęli swoją wiedzę o strategiach uczenia się języków obcych i o skutecznej komunikacji. Uczniowie mieli szansę zapoznać się i przetestować mało znane, ale atrakcyjne i stymulujące multimedialne aplikacje ułatwiające opanowanie nowych zagadnień leksykalnych. Na zajęciach pt.”Języki świata” wraz z p. Stanisławem Świtlikiem uczniowie odkryli historię wielojęzyczności, ze szczególnym uwzględnieniem sylwetek słynnych poliglotów. Uczniowie zdobyli również wiedzę o wielojęzycznych doświadczeniach patrona szkoły, które przełożyły się na jego twórczość. Impreza szkolna miała za cel wzmacnianie ciekawości świata, krytycznego myślenia o językach obcych, i również zachęcenie młodzieży do dbałości o polszczyznę.
Odbyły się dla klasy 2a3 (prawno- medialnej) zajęcia z historii fotografii i fotografii w mediach zorganizowane przez opiekuna klasy dziennikarskiej, Emiliana Kowalcze. Wykład był prowadzony przez absolwentkę profilu medialnego, studentkę m.in. trzeciego roku Warszawskiej Szkoły Reklamy, Marię Moździerzewską.

10 września
Narodowe Czytanie „Balladyny” inaczej niż w latach ubiegłych nie przebiegało w auli z udziałem szerokiej publiczności. Tym razem fragmenty tekstu dramatu czytano w bibliotece i nagrywano. Nagranie jest dostępne na portalach społecznościowych.
Odbyło się spotkanie samorządu szkolnego z dyrekcją. Samorząd odniósł się do obecnych warunków pracy szkoły, przedstawił formę i terminarz wyborów nowego zarządu samorządu oraz wraz z dyrekcją zastanawiał się nad nową formułą szkolnych przedsięwzięć, by były one bezpieczne w obecnej sytuacji epidemicznej.

W ramach akcji narodowego czytania w bibliotece i czytelni VII L0 bibliotekarki – Beata Burdelska i Justyna Winiarczyk – zorganizowały, z  pomocą techniczną pedagog, Marty Kammbach,  głośną lekturę “Balladyny” autorstwa patrona naszego liceum. Akcję nadawano online i zarejestrowano na Facebooku liceum i biblioteki. Lektorami byli uczniowie klasy medialnej i prawno- medialnej: Julia Chwiałkowska, Zofia Rutkowska,  Barbara Wilczyńska, Julia Dąbek, Hanna Mastelarczuk, Krzysia Gąsiorowska, Karol  Seliga, Wiktoria Miśkiewicz i  Kamila Łuczyk (1a, 2a3, 3e) wraz z opiekunem profilu, polonistą, Emilianem T. Kowalcze, który rozpoczął spotkanie swoją interpretacją postaci Filona. Ponadto wystąpiły także p. Grażyna Uchman, anglistka i pedagog, Marta Radziszewska. Inicjatywę poprowadziła w roli konferansjera Aleksandra Hołówek z klasy medialnej, 3e. Zapraszamy na Facebook do obejrzenia i wysłuchania wydarzenia:

www.facebook.com/liceum7

7 września
Osoby zainteresowane spotkały się w kościele przy placu Narutowicza na mszy rozpoczynającej rok szkolny z udziałem księdza proboszcza i księdza uczącego religii w naszym liceum.
2-8 września
Odbyły się warsztaty integracyjne dla klas pierwszych prowadzone przez psychologa – absolwenta VII LO oraz szkolny zespół psychologiczno-pedagogiczny.
1 września
Rozpoczęliśmy rok szkolny w warunkach pandemii. Z uwagi na szczególną sytuację uroczystość inauguracyjna odbyła się w hali sportowej 4 razy. Poszczególne klasy siedziały oddzielone od innych pustymi sektorami. Uczestnicy uroczystości mieli maseczki. Spotkania prowadzili przedstawiciele samorządu szkolnego. Podczas każdej z czterech uroczystości odtworzono hymn państwowy, a następnie uczniowie klasy trzeciej zaśpiewali i zagrali hymn szkolny – „Testament mój” Juliusza Słowackiego. Pani dyrektor w swoich wystąpieniach odniosła się zarówno do rocznicy wybuchu II wojny światowej, jak i obecnej sytuacji szkoły. Samorząd szkolny przedstawił plany na nadchodzący rok szkolny. Następnie uczniowie przeszli do sal na spotkania z wychowawcami.