Projekt eTwinning z Belgią, Portugalią (Terceira na Azorach) i Gujaną Francuską
28.11.2024 odbyło się pierwsze spotkanie uczniów biorących udział w projekcie eTwinning „Young European Citizens”. Łączyliśmy się online z partnerami w Matoury w Gujanie Francuskiej. Pierwsze spotkanie miało charakter zapoznawczy – odpowiadaliśmy na pytania dotyczące Polski i sami pytaliśmy o egzotyczny kraj leżący na rubieżach Unii Europejskiej. Tak, administracyjnie jest to departament Francji położony w Ameryce Południowej, między Surinamem i Brazylią, nad Oceanem Atlantyckim! Uczniowie przedstawili prezentacje o swoich szkołach, miastach i krajach, a na zakończenie zagrali w kahoota o Polsce i Gujanie Francuskiej (pytania ułożone naprzemiennie), którego sami przygotowali.
Wizyta uczniów naszej szkoły w Parlamencie Europejskim w ramach wydarzenia EUROSCOLA
STRASBURG 23 – 27 pażdziernika 2024
Dzień 1: Lot przez chmury i odkrywanie Strasburga
Nasza podróż do Strasburga rozpoczęła się wcześnie rano, kiedy zasiedliśmy na pokładzie samolotu Lufthansy, by z wysokości podziwiać budzącą się Europę. Po krótkim lądowaniu we Frankfurcie przesiedliśmy się do autobusu, który zawiózł nas przez malownicze krajobrazy aż do Strasburga. Po przyjeździe przyszła pora na pierwszy kontakt z miastem: wsiedliśmy do tramwaju, który przeniósł nas do hotelu położonego po niemieckiej stronie granicy, w miasteczku Kehl. Co ciekawe, przejazd tramwajem między Francją a Niemcami odbył się bez żadnych kontroli – symbol otwartości Unii Europejskiej i Strefy Schengen, gdzie granice znikają, a przepływ ludzi jest naturalny i swobodny.
Po krótkim odpoczynku wróciliśmy do Strasburga, gdzie rozpoczęliśmy eksplorację okolicy. Spacerowaliśmy po klimatycznych uliczkach pełnych zabytkowych kamienic, delektując się atmosferą miasta. Naszą pierwszą francuską kolację zjedliśmy w uroczej restauracji, próbując lokalnych przysmaków i ciesząc się smakiem autentycznych dań alzackich.
Dzień 2: Katedra, kanały i sztuka Strasburga
Po śniadaniu w hotelu znów udaliśmy się tramwajem do centrum Strasburga, a naszą pierwszą destynacją był rynek – serce starego miasta. Wkrótce skierowaliśmy się nad brzeg jednego z licznych kanałów, gdzie czekała na nas wyjątkowa przygoda – rejs po wodach Strasburga. Płynęliśmy wśród urzekających widoków miasta, a jednym z najbardziej spektakularnych momentów było pokonywanie śluz – niezwykle intrygujące doświadczenie obserwując jak woda unosiła łódkę, aby pokonać różnice poziomów.
Po rejsie, pełni wrażeń, wyruszyliśmy na pieszą wycieczkę z przewodnikiem. Dotarliśmy do majestatycznej Katedry Notre Dame w Strasburgu, która zachwyca strzelistą architekturą i gotyckimi detalami. Wnętrze katedry, pełne przepięknych witraży, przypomniało nam o długiej i bogatej historii tego miejsca.
Następnie przeszliśmy do dzielnicy La Petite France – urokliwego zakątka pełnego brukowanych uliczek oraz malowniczych domów o drewnianych konstrukcjach. Ta część Strasburga to kwintesencja jego średniowiecznego uroku. Kolejnym przystankiem było Muzeum Sztuk Pięknych, gdzie z bliska podziwialiśmy dzieła sztuki, które przeniosły nas w różne epoki i style – od renesansu po barok. Zwieńczeniem dnia był obiad i dalsze zwiedzanie miasta, po czym wróciliśmy do hotelu, pełni inspiracji i zachwytu nad bogactwem kulturowym Strasburga.
Dzień 3: Parlament Europejski – centrum demokracji
Trzeci dzień naszej wyprawy był kulminacyjnym punktem całego wyjazdu – wizytą w Parlamencie Europejskim w ramach programu EUROSCOLA. Zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy w stronę tej prestiżowej instytucji, korzystając z komunikacji miejskiej. Już sama bryła budynku Parlamentu zrobiła na nas ogromne wrażenie – nowoczesna architektura odzwierciedla otwartość i innowacyjność, jakie Unia Europejska chce propagować.
Po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa zjedliśmy szybkie śniadanie i ruszyliśmy do głównej sali obrad – słynnego Hemicycle. W środku zebrało się ponad 700 uczniów z różnych krajów Europy, a także spoza Unii, takich jak Bośnia i Hercegowina czy Wielka Brytania. Wydarzenie rozpoczęliśmy od pytań które mogliśmy zadać Robertowi Zīle, wiceprzewodniczącemu Parlamentu, który opowiadał o wyzwaniach i szansach, jakie stoją przed Unią w obliczu dynamicznie zmieniającego się świata.
Następnie odbyła się sesja pytań i odpowiedzi z Antonio Caiolą, specjalistą od legislacji, praw człowieka i demokracji w Unii. Rozmowa ta była świetną okazją, by zgłębić tematy związane z prawodawstwem europejskim i wartościami, na których opiera się Unia Europejska. Po tej części przyszedł czas na obiad, po którym wróciliśmy do sali, by wziąć udział w symulowanej debacie.
Debata dotyczyła fundamentalnych praw i priorytetu ich ochrony w ramach Unii. Zostaliśmy podzieleni na grupy, z których każda reprezentowała różne podejścia do tego tematu: jedni byli za pełnym wsparciem ochrony demokracji, drudzy byli przeciwko i mieli nadzieję na skupieniu się na innych rzeczach, inni wskazywali na potrzebę kompromisu, a jeszcze inni pozostawali niepewni. Wysłuchaliśmy siebie nawzajem, wymieniając poglądy i argumenty, co pozwoliło nam lepiej zrozumieć, jak wygląda proces podejmowania decyzji w skali międzynarodowej. Na zakończenie mieliśmy możliwość głosowania nad propozycjami legislacyjnymi dotyczącymi ochrony demokracji, co pozwoliło nam poczuć, jak wygląda prawdziwe głosowanie w Parlamencie Europejskim.
Dzień zakończył się emocjonalnymi przemówieniami uczniów na tematy bieżące, takie jak dyskryminacja kobiet czy konflikt na Cyprze. Były to momenty pełne wzruszenia i refleksji. Po zakończeniu wizyty przeszliśmy jeszcze w kierunku kompleksu Rady Europy, by zobaczyć budynek z zewnątrz i podziwiać pomniki symbolizujące jedność Europy.
Dzień 4: Sztuka współczesna i smaki czekolady
Czwartego dnia wyruszyliśmy do Muzeum Sztuki Współczesnej, gdzie zanurzyliśmy się w świat nowoczesnych form i kontrowersyjnych tematów. Każda wystawa prezentowała inne spojrzenie na współczesne społeczeństwo, inspirując do własnych refleksji i przemyśleń.
Po wizycie w muzeum przyszedł czas na coś dla podniebienia – wybraliśmy się do Muzeum Czekolady. To miejsce zachwyciło nas nie tylko aromatem, ale też bogatą historią i procesem produkcji czekolady, którą oczywiście mieliśmy okazję skosztować. Kolejnym przystankiem było Muzeum Alzacji, które przybliżyło nam historię tego regionu i jego unikalną kulturę. Po intensywnym dniu zwiedzania wróciliśmy do hotelu.
Dzień 5: Powrót do domu
Ostatni dzień spędziliśmy spokojnie, oczekując na powrotny autobus do Frankfurtu. Wracając do domu, mieliśmy czas, by przemyśleć i wspominać wszystkie doświadczenia, które przywieźliśmy ze Strasburga. Ta podróż to nie tylko nauka, ale także przeżycia, które zostaną z nami na długo – a zwłaszcza wizyta w Parlamencie Europejskim, gdzie mieliśmy okazję poczuć się jak prawdziwi europejscy obywatele.
Wizyta w Europa Experience
17.09.2024 r. grupa 22 uczniów i uczennic wyjeżdżających w październiku tego roku na EUROSCOLĘ do Parlamentu Europejskiego w Strasburgu wzięła udział w grze pokazującej proces tworzenia prawa w Unii Europejskiej. Uczniowie zostali podzieleni na 4 frakcje parlamentarne, które musiały odnieść się do 2 propozycji ustaw, aby je poprzeć lub odrzucić. W procesie ucierania stanowisk korzystali z opinii ekspertów, głosu społeczeństwa oraz byli pod wpływem bieżących wydarzeń, do których musieli na gorąco odnosić się w komentarzach dla mediów i stawiać czoła nieraz natarczywym dziennikarzom. Dostęp do materiałów medialnych i danych na temat stanowisk poszczególnych graczy i grup, których tworzone prawo ma dotyczyć odbywał się poprzez multimedia specjalnie zaprogramowane dla gry. Stanowiska wobec propozycji ustaw prezentowali obywatele Unii Europejskiej oraz urzędnicy instytucji unijnych w swoich rodzimych językach. Oczywiście wypowiedzi zostały przetłumaczone na polski (napisy), ale uczniowie mieli dodatkową okazję posłuchać kilkunastu z 24 języków obowiązujących w Unii Europejskiej. Zadanie wymagało współpracy i poszukiwania poparcia dla swojego stanowiska. Uczniowie musieli w zwięzłych słowach (1 lub 2 minuty na wypowiedź) przedstawiać decyzje zajmowane przez frakcje, podobnie jak to się dzieje podczas obrad Parlamentu Europejskiego.
Gra okazała się niezwykle angażująca i pouczająca. Była to doskonała lekcja wychowania obywatelskiego, dlatego śmiało można zarekomendować wizytę w gościnnych progach Biura Parlamentu Europejskiego w Warszawie wszystkim klasom o zainteresowaniach społecznych i politycznych, a także przyszłym prawnikom.
A wszystko opisały i sfotografowały Starsze Ambasadorki EPAS Małgorzata Malczyk i Grażyna Uchman.
Lekcje europejskie
5.06.2024 zaangażowani obywatelsko uczniowie i uczennice naszej szkoły - Aleksandra Prysłopska, Aleksandra Kłos, Iwona Hejduk , Oliwia Sobolewska, Jan Stefańczyk, Wiktor Jędrych i Szymon Bilski - przeprowadzili lekcje o Parlamencie Europejskim oraz innych instytucjach UE dla uczniów klas 1, 2, i 3. Opierali się na scenariuszach opracowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz wiedzy i umiejętnościach zdobytych podczas warsztatów w Biurze Parlamentu Europejskiego. Zdołali jednak zaadaptować te materiały na potrzeby naszej społeczności szkolnej i uzupełnili je elementami grywalizacji w postaci interaktywnych quizów. Lekcje europejskie odbywały się w języku polskim i angielskim. Stanowiły udany przykład nowatorskiej metody edukacyjnej - nauczania rówieśniczego oraz stały się okazją do poszerzenia wiedzy obywatelskiej. Zarówno "nauczyciele" jak i ich rówieśnicy-uczniowie bardzo pozytywnie ocenili to doświadczenie.
Prawybory do Parlamentu Europejskiego
Dnia 28 maja 2024 roku w naszej szkole odbyły się prawybory do Parlamentu Europejskiego jako realizacja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Młodzi głosują” opracowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Przeprowadzili je uczniowie zaangażowani w sprawy europejskie w ramach EPAS: Oliwia Sobolewska, Iwona Hejduk, Jan Stefańczyk, Wiktor Jędrych, Witold Hejduk i Mateusz Bylica pod opieką pani Grażyny Uchman. Uprawnionych do głosowania było 340 osób, z których 280 oddało swój głos. Odbyli oni praktyczną lekcję przygotowującą do uczestniczenia w życiu demokratycznym. Głosowano tajnie. Tożsamość każdego wyborcy została sprawdzona w spisie. Do głosowania ustawiały się kolejki. Wybory były ważne. Szkolna Komisja Wyborcza podliczyła głosy i sporządziła protokół. O wynikach poinformujemy 10.06.2024.
Konferencja z okazji 20 lat Polski w Unii Europejskiej
27 maja 2024 roku w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Polsce w Warszawie odbyła się konferencja 20-lecie Polski w UE: Perspektywa warszawskiego środowiska edukacyjnego. Uczestników powitali dyrektor Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce pan Witold Naturski i dyrektorka WCIES pani Karolina Malczyk. Następnie wicedyrektor Biura Edukacji m.st. Warszawy pan Mirosław Sielatycki wygłosił prelekcję o Warszawie edukacyjnej w Unii Europejskiej. Kolejnym punktem programu był panel dyskusyjny moderowany przez dyrektorkę WCIES, w którym obok środowiska edukacyjnego głos zabierali Konrad Ciesiołkiewicz - prezes Fundacji Orange i Jacek Rawa – Kierownik Wydziału Wdrażania Projektów EFS2 Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, Przedstawiciel Instytutu Badań Edukacyjnych. Tematem były wyzwania i możliwości dla edukacji w Polsce w kontekście dalszej współpracy z UE. W ostatniej części 3 nauczycielki szkół warszawskich podzieliły się doświadczeniami z realizacji projektów europejskich: Małgorzata Malczyk – VII LO im. Juliusza Słowackiego, mówiła o realizacji projektu Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego EPAS, Anna Zawadzka – Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Dwujęzycznymi nr 211 im. Janusza Korczaka, koordynatorka projektów unijnych - Co nam dała UE? Długoterminowe wyjazdy uczniowskie i Małgorzata Kozłowska – Zespół Szkół im. Piotra Wysockiego, dyrektor - Z doświadczeń dyrektora – inicjatywy dotyczące edukacji europejskiej.
Rezultatem warsztatów w BPE na Jasnej są działania zachęcające do wzięcia udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego.
W czwartek 16.05.2024 grupa uczniów z naszej szkoły pod opieką p. Grażyny Uchman wybrała się do Biura Parlamentu Europejskiego na ulicy Jasnej w Warszawie, aby wziąć udział w szkoleniu dotyczącym zbliżających się wielkimi krokami wyborów do Parlamentu Europejskiego. Podczas zajęć dowiedzieliśmy się m.in., gdzie można zdobyć informacje o głosowaniu i kandydatach, czym jest eurosceptycyzm oraz podzieliliśmy się własnymi doświadczeniami i opiniami związanymi z rolą Unii Europejskiej i ogółem polityki w naszym codziennym życiu. Uczyliśmy się także, w jaki sposób należy składać petycje skierowane do władz unijnych. To było doświadczenie, które nie tylko pozwoliło nam dowiedzieć się więcej o wyborach, ale także przemyśleć nasz osobisty stosunek do polityki międzynarodowej.
W warsztatach uczestniczyli też uczniowie z innych szkół.
Aleksandra Prysłopska IIIB
13.05.2024 - Stefan Jemioło z IIID był jedynym przedstawicielem Polski w Europejskim Quizie dla szkół EPAS rozegranym online 13 maja 2024 r. Quiz sprawdzał umiejętności łączenia wiedzy i informacji z różnych dziedzin: historii, geografii, kultury i wiedzy obywatelskiej, od fal Atlantyku opływających Irlandię po słoneczne plaże Grecji, od estońskich piosenek po wybory do Parlamentu Europejskiego. Uczniowie pracowali w międzynarodowych zespołach, w których dzielili się wiedzą i opracowywali strategię wygranej. Poza sprawdzianem z wiedzy o Europie udział w quizie stworzył młodym ludziom niepowtarzalną okazję do współpracy i nawiązywania znajomości. Młodzi Europejczycy z różnorodnych środowisk potrafili wspólnie zasypywać podziały, nie tylko geograficzne. Już niedługo razem stworzą oni wspólny i wzajemnie rozumiejący się świat. European Quiz Night okazał się czymś więcej niż tylko zabawą.
Kolejna edycja quizu jest planowana na październik 2024.
Słowacki w słoweńskiej TV
Nasi uczniowie wypowiadali się dla telewizji słoweńskiej RTV Slovenija na temat rezygnacji z obowiązkowych prac domowych zapowiedzianej przez MEN i na temat Unii Europejskiej. Wybrane wypowiedzi zostały zamieszczone w programach Infodrom i Globus dostępnych w serwisie internetowym telewizji RTV Slovenija.
26.04.24 w programie Infodrom
https://365.rtvslo.si/arhiv/infodrom/175041708
minuta 01.33 zaczyna się od widoku na wejście do szkoły
30.04.24 w programie Globus
https://365.rtvslo.si/arhiv/globus/175042683
minuta 43.21 zaczyna się: wywiady z młodymi ludźmi z UE
Wywiad naszych Uczennic i Uczniów dla telewizji słoweńskiej RTV Slovenija
W czwartek 5.04.2024 pięcioro naszych Uczniów i Uczennic (w tym Junior Ambasadors EPAS) udzieliło wywiadu dziennikarce RTV Slovenija na temat wprowadzonej przez polskie Ministerstwo Edukacji Narodowej modyfikacji polegającej na rezygnacji z obowiązkowych prac domowych i ich oceny w szkołach podstawowych. Drugim tematem rozmowy było członkostwo Polski w Unii Europejskiej. Rozmowa z korespondentką RTV Slovenija na Niemcy i Polskę, p. Mają Dercar, trwała około godziny i odbywała się języku angielskim. Nagrany (przez kamerzystę p. Johna Henry’ego Marcella) materiał zostanie przedstawiony w skondensowanej postaci w programach Infodrom (rtvslo.si) (dla dzieci i młodzieży) oraz Globus (rtvslo.si) przygotowywanych z okazji 20 rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Weronika Przeździecka (IIE), Amelia Ciszewska (IIA), Aleksandra Prysłopska (IIIB), Maurycy Luberadzki (IIIA) i Szymon Bilski (IIIC) w bardzo dojrzały sposób dzielili się swoimi refleksjami i doświadczeniami. Na pewno była to dla nich ciekawa przygoda, dzięki której mogli w praktyce wykorzystać znajomość języka angielskiego do wyrażania opinii i porozumiewania się ze współobywatelami Europy.
14.03.2024 Wierszyk:
Gdy spraw europejskich nurtuje nas zamęt,
idziemy na wycieczkę - cel nasz to Parlament!
Zwiedzamy salę obrad, o świecie rozmawiamy,
Parlament Europejski wspólnie odkrywamy.
Biuro instytucji chętnie nas przyjmuje,
warsztatów ciekawych mnóstwo oferuje!
Hurra! 11 grudnia 2023 podano wyniki konkursu EUROSCOLA 2023 ogłoszonego przez Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce. Musieliśmy przygotować film i mem zachęcające do udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego w czerwcu 2024. Kreatywność została nagrodzona możliwością wyjazdu na seminarium Euroscola odbywające się w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. Wyjazd jest dofinansowany przez Parlament Europejski. Dalsze szczegóły i terminy wkrótce.
link do filmu:
Głosuj w wyborach do Parlamentu Europejskiego (youtube.com)
Przyjaciele_VII LO im. Juliusza Słowackiego. Warszawa. Małgorzata Malczyk
20-24. listopada 2023r.
Wizyta studyjna w Strasbourgu. Grupa 10 uczniów z naszej szkoły wraz z p. Grażyną Uchman uczestniczyła w wyjeździe studyjnym do Strasbourga. W ciągu intensywnych dwóch dni zwiedziliśmy Strasbourg – piękną Starówkę, katedrę Notre Dame, dzielnicę Petit France oraz zobaczyliśmy na własne oczy budynki instytucji europejskich takich jak Rada Europy, Europejski Trybunał Praw Człowieka oraz Parlament Europejski. W środę mieliśmy okazję zwiedzić Parlament Europejski od środka. Tam uczestniczyliśmy w prelekcji prowadzonej przez p. Włodzimierza Cimoszewicza na temat m.in. głosowania odnośnie zmian traktatowych, które się tego dnia odbywało, polityki Unii Europejskiej wobec Chin, a także dyskutowaliśmy na temat budżetu unijnego. Uczestniczyliśmy również we fragmencie sesji plenarnej. Uczniowie mieli także okazję spróbować przysmaków lokalnej kuchni takich jak tarte flammbe, croissantów oraz pieczonych kasztanów. Poznaliśmy także „od podszewki” zasady działania Parlamentu Europejskiego i uchwalania prawa europejskiego. Podziwialiśmy również krajobrazy Alzacji, które charakteryzują się malowniczymi winoroślami, ruinami zamków (jest ich tam ponad 20) na zboczach gór oraz niezwykle kolorową jak na tę porę roku roślinnością. Zakwaterowani byliśmy w Andlau, miasteczku położonym około 40 km od Strasburga, które w stu procentach oddawało klimat tego regionu Francji. Wschody słońca zachwycały wszystkich. Każdy wrócił wzbogacony o niezapomniane przeżycia, które zainspirowały nas do kolejnych działań w tematyce europejskiej w naszej szkole.
Uczniowie:
Jan Stefańczyk, Wiktor Jędrych, Iwona Hejduk, Anna Hut, Anna Purzycka, Maciek Machajski, Ola Prysłopska, Kajetan Stec, Oliwia Sobolewska, Zuza Egemen
EPAS INFO DESK
Europa Experience 13.06.2023
Dnia 13.06.2023 roku klasa 2B wzięła udział w grze symulacyjnej w nowoczesnym, jeszcze oficjalnie nieotwartym, centrum Europa Experience przy Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej i Biurze Parlamentu Europejskiego na ul. Jasnej 14/16 w Warszawie. Uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy reprezentujące różne fikcyjne ugrupowania polityczne zasiadające w PE. Po przedstawieniu profili tych grup zaprezentowano im propozycje 2 ustaw, nad którymi mieli głosować – podniesienia cen wody pitnej i wszczepiania czipów ludziom. Wszyscy mieli okazję wysłuchać różnych opinii lobbystów i przeciwników tych pomysłów, zwykłych obywateli i organizacji z krajów europejskich. W grupach i różnych konfiguracjach prowadzili dyskusje, a następnie przedstawiali stanowiska, symulując wystąpienia i odpowiedzi na pytania w PE. Nieoczekiwanie w pewnym momencie pojawił się breaking news o tragicznym wydarzeniu, który mógł zmienić stanowisko niektórych uczestników debaty. Czy tak się stało? W niektórych przypadkach tak, a w innych nie – jak w prawdziwej polityce, bierzemy pod uwagę liczne czynniki i kwestie.
Gra toczyła się wartko. Uczniowie korzystali w niej z licznych mediów i nowinek technologicznych. Pracowali z interaktywnymi ekranami i telefonami, przemieszczali się w sektorach centrum. Było to niezwykle zajmujące i cenne doświadczenie, pozwalające w ciągu 3 godzin poznać praktyczną stronę procesu decyzyjnego na szczeblu parlamentarnym i posmakować działania w instytucji demokratycznej.
EYE2023 – European Youth Event 9-10.06.2023, Strasburg, Francja
Podczas dwudniowego wydarzenia 4 uczniów z naszej szkoły – Julia Dziemiańczyk, Julia Wrzosek, Natalia Chrobak i Maciej Marzec pod opieką nauczycielki języka angielskiego i Starszej Ambasadorki EPAS p. Grażyny Uchman wzięło udział w inspirujących działaniach promujących dialog, współpracę i aktywne zaangażowanie w sprawy europejskie. Uczestniczyli oni w panelach dyskusyjnych, warsztatach, prezentacjach i wystąpieniach ekspertów, polityków, aktywistów społecznych i influencerów. Poruszana tematyka dotyczyła wyzwań, z jakimi boryka się Europa w XXI w. Dyskutowano o zagrożeniach klimatycznych, równości płci, migracji, innowacjach technologicznych, edukacji, zdrowiu publicznym. Niezwykle ciekawy panel dla szkół EPAS dotyczył nadchodzących wyborów do Parlamentu Europejskiego i sposobów na zachęcenie społeczności lokalnej do pójścia do urn wyborczych.
W EYE Village zorganizowano strefy tematyczne, prezentacje artystyczne, pokazy i koncerty, które stworzyły idealną atmosferę do integracji europejskiej młodzieży, jako że impreza ta była skierowana do młodych ludzi w wieku 16-30 lat.
Strasburg, siedziba m.in. Parlamentu Europejskiego, Rady Europy i Trybunału Praw Człowieka, zachwyciło naszą delegację piękną starówką z gotycką katedrą Notre Dame górującą nad wąskimi uliczkami, kolorowymi kamienicami i mostami przerzuconymi ponad kanałami w dzielnicy Petite France. Uczniowie mieli też okazję skosztować specjałów kuchni alzackiej, precli i tarte flambee, a po mieście przemieszczali się nowoczesnymi, „kosmicznymi” tramwajami.
Wyjazd został sfinansowany ze środków Biura Parlamentu Europejskiego w Warszawie.
Cyfrowa podróż po Parlamencie Europejskim
9.02.2023 - EUROSCOLA – SPOTKANIE HYBRYDOWE W STRASBURGU Zobacz więcej
Relacja ze szkolenia dla Młodszych Ambasadorów EPAS
Dnia 18.11.2022 uczennice naszej szkoły – Alicja Ziółek, Ola Prysłopska i Nina Miszkiewicz – wzięły udział w szkoleniu dla młodszych ambasadorów w programie EPAS. Uczestniczki miały możliwość zaprezentowania prowadzonych w liceum aktywności związanych z Unią Europejską, mogły wymienić się spostrzeżeniami dotyczącymi europejskich wartości oraz aktywnie brały udział w tworzeniu "scenariuszy przyszłości", w których opisywały losy młodych Europejczyków. Wykazały się w dyskusji na temat klimatu oraz edukacji. Zobowiązały się do kontynuowania projektów edukacyjnych podejmowanych w ramach programu EPAS oraz do szerzenia wiedzy na ich temat w naszym liceum oraz poza nim. Było to niezwykłe spotkanie, które umożliwiło poznanie reszty społeczności zaangażowanej w projekt oraz zmotywowało do dalszej pracy i poszerzania swoich kompetencji.
Wydarzenie w Brukseli „When Traditional Education Meets Non-formal”
Drodzy Uczniowie,
17.11.2022 wzięłam udział w wydarzeniu organizowanym przez Parlament Europejski w Brukseli pod hasłem „When Traditional Education Meets Non-Formal”. Uczestniczyło w nim ok. 150 nauczycieli ze szkół EPAS oraz młodych działaczy organizacji działających w obszarze edukacji obywatelskiej z Unii Europejskiej oraz państw kandydujących, a nawet przedstawiciele mniejszej połowy Zjednoczonego Królestwa, która nie głosowała za Brexitem. Celem spotkania była wymiana doświadczeń, nawiązanie współpracy, zgłaszanie inicjatyw i pomysłów w sferze formalnej i nieformalnej edukacji prodemokratycznej. W dwóch godzinnych turach omawialiśmy w grupach 16 inicjatyw zgłoszonych przez uczestników. Wystąpiłam z pomysłem stworzenia międzynarodowej sieci i platformy dla szkół EPAS, gdzie można by poszukiwać partnerów do projektów, podejmować współpracę online, organizować dla szkół webinaria i spotkania z eurodeputowanymi z różnych państw UE. Okazało się, że moja inicjatywa spotkała się z największym odzewem nauczycieli i byliśmy największą grupą dyskusyjną. Spisaliśmy nasze postulaty, oczekiwania i pomysły na działania oraz stworzyliśmy listę kontaktów.
Jeszcze podczas podsumowania kolejnego roku działań w programie EPAS w czerwcu 2022 roku zgłosiłam pomysł nawiązania kontaktów ze szkołami z Ukrainy, aby podtrzymać entuzjazm tamtejszej młodzieży dla przynależności do Europy i pokazać, że zwykłym ludziom z UE też zależy na przyjęciu ich do europejskiej rodziny. Biuro Parlamentu Europejskiego w Warszawie uznało, że listopadowe forum w Brukseli będzie świetną okazją do zgłoszenia tego pomysłu w międzynarodowym gronie i dlatego mnie tam skierowano. Spotkałam młodą Włoszkę z YouthHub, która przyjechała z podobnym pomysłem na przyciągnięcie młodzieży z krajów Partnerstwa Wschodniego do Unii Europejskiej. Po burzy mózgów wyłonił się pomysł szerokiego projektu, któremu nadałam nazwę „EPASing the Eastern Partnership Schools – Where the West Meets the East”. Chcemy pokazać w nim różnorodność kulturową Europy, uczyć się wzajemnie od siebie, podtrzymywać przyjacielskie kontakty między zwykłymi ludźmi, zgodnie z mottem Unii Europejskiej: zjednoczeni w różnorodności.
Na zdjęciach omawiam rezultaty obrad i wnioski (każdy pomysłodawca miał na to zaledwie minutę); trzymam rulon papieru z zapisanymi pomysłami do przekazania PE i prowadzę dyskusję.
Wasza “pani od angielskiego i współpracy międzynarodowej” – Małgorzata Malczyk
26 września 2022 roku w ramach obchodów Europejskiego Dnia Języków uczniowie z grupy C2 z klas 1a i 1c pod opieką nauczycielki języka angielskiego Małgorzaty Malczyk wzięli udział w warsztatach językowych An Ghaeilge - Introduction to the Irish language. Prowadził je pan Dominic, pracownik Ambasady Irlandii w Polsce, który przybliżył historię i obecny zasięg języka irlandzkiego, drugiego oficjalnego języka w Republice Irlandii oraz nauczył ich kilku podstawowych zwrotów w mowie Celtów. Warsztaty odbyły się w Instytucie Cervantesa w Warszawie. W kolejnej sesji grupa z różnych klas pod opieką nauczycielki języka niemieckiego Jolanty Berezowskiej uczestniczyła w warsztacie Ja i moje hobby! Język niemiecki z Goethe-Institut prowadzonym przez lektorów z Instytutu Goethego. Warsztaty zostały zorganizowane przy współpracy z Biurem Parlamentu Europejskiego w Polsce i pierwszeństwo udziału mieli uczniowie ze szkół EPAS.
Wymiana z Thomas Mann Schule- relacja uczniów VII LO im. J. Słowackiego
W dniach 21-25.09.2022 r. odbyła się w naszej szkole rewizyta młodzieży niemieckiej z Thomas Mann Schule z Lubeki w ramach współpracy Szkół Ambasadorów Parlamentu Europejskiego (EPAS). W naszych domach zagościło 20 przyjaciół, których poznaliśmy podczas wymiany online zapoczątkowanej jeszcze w czasie lockdownu, a następnie odwiedziliśmy w Lubece w czerwcu 2022r. W Warszawie przyglądaliśmy się „zielonemu miastu”, poznając wielkomiejskie rozwiązania ekologiczne, rozkoszując się pięknem licznych parków stolicy, podziwiając polską sztukę i europejskie dziedzictwo naszego miasta oraz kosztując nie tylko tradycyjnej polskiej kuchni, jak i nowatorskich eksperymentów wegańskich.
Odbyliśmy grę miejską, w której cztery trasy spotkały się pod Kolumną Zygmunta na Placu Zamkowym. Przespacerowaliśmy się ze Starówki przez Ogród Ujazdowski do Łazienek. W Muzeum Narodowym uczestniczyliśmy w warsztatach na temat ukazywania natury w sztuce polskiej i światowej. W Centrum Nauki Kopernik wchodziliśmy w interakcję z intrygującymi eksponatami i obejrzeliśmy seans filmowy w Planetarium. W szkole mieliśmy też okazję poruszać się, uczestnicząc w rozmaitych grach i aktywnościach sportowych. Towarzyszyło nam piękne babie lato, odtąd szczególnie kojarzące się z podziwianym obrazem z Galerii Polskiej Sztuki XIX w. Szkoda, że wizyta tak szybko dobiegła końca.
Spotkanie dofinansowała PNWM.
Rule of Law
Dnia 11.05.2022 Alicja Ziółek i Natalia Chrobak wzięły udział w webinarium o praworządności (Rule of Law) przygotowanego przez profesora Johna O’Brennana z Maynooth University, Irlandia, specjalizującego się w sprawach dot. integracji europejskiej. Miały okazję wysłuchać ekspertów z całej Europy na temat prawa w Unii Europejskiej. Tłumaczyli oni dlaczego tak ważne jest utrzymanie jedności wśród państw członkowskich i jak wyłamanie się jednego z nich, osłabia wszystkie.
Wykład był również możliwością dowiedzenia się o zagrożeniach dla praworządności w poszczególnych krajach. Webinarium było ważnym i bardzo ciekawym doświadczeniem, przypominającym o korzyściach z członkostwa w Unii Europejskiej.
Alicja Ziółek
9 maj - przesłanie Przewodniczącej PE Roberty Metsoli do młodzieży z okazji Dnia Europy.
Podsumowanie Dnia Europy 2022
7 maj - odbył się Dzień Europy, który jest świętem jedności w Europie. Upamiętnia on rocznicę wygłoszenia Deklaracji Schumana. Z tej okazji do Warszawy przyjechało wielu uczniów i studentów z kilku państw członkowskich Unii Europejskiej oraz z Wielkiej Brytanii, z którymi spotkaliśmy się w Łazienkach, gdzie wzięliśmy udział w Pikniku Europejskim organizowanym przez Fundację im. Roberta Schumana w Warszawie i wolontariuszy Europejskiego Korpusu Solidarności. Graliśmy w gry sprawdzające naszą wiedzę o Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim. Następnie udaliśmy się na lunch w Hotelu Reytan, po którym zagraliśmy w kahoota poświęconego Robertowi Schumanowi i jego Deklaracji. Każdy z uczestników przygotował prezentację na temat wpływu planu Schumana na swój kraj. Zdecydowanie warto było uświadomić sobie różnice w odbiorze jednej rzeczy przez różne społeczeństwa.
Dalszą częścią naszego spotkania była integracja podczas gry przygotowanej przez P. Małgorzatę Malczyk. Zostaliśmy podzieleni na międzynarodowe zespoły, w których rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące obchodzonego święta. W trakcie gry odbywaliśmy pewną formę „podróży” po Europie. Jej celem było dotarcie do Brukseli. W trakcie tego zadania aktywnie posługiwaliśmy się językiem angielskim i mieliśmy okazję poznać ciekawostki na temat państw członków naszego zespołu.
Po grze udaliśmy się do restauracji na poczęstunek, aby uczcić wspólne spotkanie. Dla nas była to kolejna okazja do docenienia udziału naszego liceum w programie EPAS.
Alicja Ziółek
A Change IS Gonna Come II
30 listopada 2021 nasza szkoła przystąpiła do międzynarodowego projektu eTwinning „A Change Is Gonna Come II”. Tytuł projektu nawiązuje do amerykańskiej piosenki z lat 70. XX w. poświęconej walce o prawa człowieka. Uczestniczyły w nim szkoły średnie z Austrii, Chorwacji, Grecji, Holandii, Irlandii i Rumunii. Uczniowie spotykali się online i prezentowali zespołowe prace poświęcone tematyce prawoczłowieczej, które wcześniej wspólnie przygotowywali online w grupach międzynarodowych. Wszyscy posługiwali się językiem angielskim. Z VII LO im. Juliusza Słowackiego była zaledwie 4-osoba reprezentacja, w której szczególnie wyróżniły się 2 uczennice, Krzysztofa Gąsiorowska i Zofia Marjańska. Projekt dobiega końca. Był ambitny, rozwijający, ale też trudny dla osób, które dopiero zaczynają zgłębiać tę poważną problematykę. Poniżej przedstawiam impresje naszych uczestniczek:
Udział w projekcie opierał się w znacznej mierze na zajęciach praktycznych i pracy zespołowej, co umożliwiło nam, jako uczestnikom, bardziej aktywne zaangażowanie się w poruszane tematy i lepsze zrozumienie omawianych zagadnień. Współpraca i nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami z innych krajów europejskich okazała się bardzo interesującym przeżyciem, jako że mieliśmy okazję dzielić się między sobą własnymi historiami, opiniami czy punktami widzenia na różne kwestie. Jednocześnie, dzięki późniejszemu omawianiu wyników naszej pracy na forum, mogliśmy dowiedzieć się, jak do danego zadania podeszły inne zespoły. Uczestnictwo w projekcie z pewnością mogę określić jako przyjemne, a także kształtujące doświadczenie, które wiele mnie nauczyło, otworzyło mi oczy na pewne problemy oraz umocniło moje umiejętności pracy w zespole.
Zofia Marjańska
Projekt A Chance Is Gonna Come II jest dla mnie nie tylko ciekawym, nowym doświadczeniem, ale także ogromną szansą na poszerzenie swojej wiedzy o prawach człowieka, mediach czy kulturze innych europejskich państw. Już teraz mogę powiedzieć, że projekt dał mi okazję do poznania i współpracowania ze wspaniałymi i kreatywnymi osobami. Dzięki temu mogłam spojrzeć na społeczne problemy z nieco szerszej perspektywy, wzbogacona o ich doświadczenia. Poza kontaktem stricte związanym z projektem udało mi się także porozmawiać z niektórymi uczestnikami projektu bardziej prywatnie np. o atrakcjach turystycznych w ich państwach, i zarazem nawiązać bliższe relacje. Uważam, więc, że jest to naprawdę rozwijająca i poszerzająca horyzonty inicjatywa.
Krzysztofa Gąsiorowska
Team4 discrimination Human Rights PL
The Conference on the Future of Europe – podsumowanie
„Konferencja na temat przyszłości Europy zakończyła prace
Podczas ceremonii zamknięcia 9 maja w Strasburgu przewodnicząca Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola, prezydent Emmanuel Macron w imieniu prezydencji Rady oraz przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen otrzymali od współprzewodniczących Rady Wykonawczej Konferencji raport końcowy na temat wyników konferencji. Ta bezprecedensowa, roczna podróż dyskusji, debat i współpracy między obywatelami i politykami zakończyła się sprawozdaniem, które skupia się wokół 49 propozycji zawierających konkretne cele i ponad 320 środków, które instytucje UE powinny zastosować.”( https://futureu.europa.eu/?locale=pl )Tyle oficjalny komunikat, a jaki wkład w to przedsięwzięcie mieli nasi uczniowie? Jako Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego bierzemy udział w inicjatywach propagujących wiedzę o Unii Europejskiej i uczestniczymy w projektach o tej tematyce. Jednym z nich był międzynarodowy projekt eTwinning Conference on the Future of Europe polegający na młodzieżowych debatach o przyszłości naszego kontynentu. Został on wymyślony przez Grupę Starszych Ambasadorów eTwinning dla Szkół EPAS. Każdą zgłoszoną szkołę mogło reprezentować maksymalnie 2 uczniów. Ci, aby zostać wybrani, musieli przedstawić plakat lub film prezentujący ich wizję Europy w roku 2050. Nasze zwycięskie projekty możecie obejrzeć we wcześniejszych wpisach w tej zakładce. W tym miejscu chcę przedstawić opinie podsumowujące udział naszych uczennic w projekcie. Językiem obrad był język angielski, a uczestniczyli młodzi Europejczycy z 60 szkół.
W tym roku szkolnym miałam okazję uczestniczyć w organizowanym w ramach programu eTwinning projekcie "The Conference on the Future of Europe". Postanowiłam podzielić się moimi wrażeniami, by zachęcić wszystkich młodszych uczniów naszego liceum do udziału w podobnych inicjatywach w przyszłym roku.
Na czym ogólnie polegał projekt? Na samym początku podzieliliśmy się na grupy, w których potem przed każdym spotkaniem przygotowywaliśmy prezentację na wybrane tematy. Z przykładowych omawianych zagadnień wymienić mogę edukację czy ochronę środowiska naturalnego, zatem na pewno niezależnie od profilu klasy da się znaleźć coś interesującego. Każdy zespół składał się z uczniów różnych szkół z całej Europy, więc ze względu na skumulowanie wielu punktów widzenia w trakcie czasem wywiązywały się różne dyskusje o tym, jak różnią się nasze poglądy i z czego to wynika. Sądzę, że ten etap był równie ważny jak przedstawianie gotowych prac. Prezentując, mieliśmy okazję na bieżąco otrzymywać komentarz od zaproszonych na wirtualne obrady ekspertów. Najbardziej zaskoczyła mnie wizyta irlandzkiej przedstawicielki tamtejszego strajku klimatycznego - dziewczyna w naszym wieku wykazała się naprawdę ogromną wiedzą nie tylko na temat sytuacji w swoim kraju, ale także na terenie całej Unii Europejskiej. Myślę, że nawet możliwość posłuchania ludzi, którzy w danej dziedzinie pracują z sukcesami od lat, to wystarczająca zachęta do podjęcia wyzwania, jakim jest uczestnictwo w "The Conference on the Future of Europe".
Mam nadzieję, że ten opis skutecznie skłoni Was do działania. Nie wiem, czy identyczny projekt będzie kontynuowany w przyszłym roku, niemniej jednak polecam być na bieżąco z ogłaszanymi w szkole i na librusie zapowiedziami.
Inga Wojciechowska
Na początku tego roku szkolnego przeglądając dziennik elektroniczny zobaczyłam ogłoszenie o nowym projekcie związanym z Unią Europejską ,,The Conference on the Future of Europe”. Natychmiast po przeczytaniu o jego założeniach wiedziałam, że muszę wziąć w nim udział. Jednak najpierw musiałam przygotować prezentację na temat mojej wizji Unii Europejskiej w 2050 roku, ponieważ każdą szkołę mogły reprezentować tylko dwie osoby. W projekcie uczestniczyli uczniowie szkół średnich z całej Europy. Zostaliśmy podzieleni na międzynarodowe zespoły. Ja trafiłam do grupy z osobami z Hiszpani, Rumunii, Bułgarii,
Włoch i Grecji. Raz w miesiącu wszyscy uczestnicy projektu spotykali się na platformie Microsoft Teams, aby skupić się na jednej z najważniejszych spraw dotyczących państw Unii Europejskiej. Zajmowaliśmy się między innymi kwestią edukacji, ochrony zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego, ekonomii, zmian klimatu, sprawiedliwości społecznej, praw i kultury. Przed każdym spotkaniem otrzymywaliśmy temat, na który uczestnicy w grupie mieli za zadanie przygotować prezentacje. Dotyczyły one problemów związanych z przydzielonym zagadnieniem oraz pomysłów na polepszenie wybranych aspektów życia obywateli Unii Europejskiej. Oprócz prezentacji mieliśmy szansę wysłuchać ciekawych wypowiedzi zaproszonych specjalnie na to spotkanie gości. 23 maja spotykamy się jeszcze raz online, aby podsumować cały projekt. Jestem wdzięczna za to, że mogłam wziąć udział w tym wyjątkowym projekcie. Dzięki niemu wzbogaciłam moją wiedzę, miałam szanse przedstawić moje pomysły i poznałam niezwykłych ludzi z różnych krajów Europy. Jest to dla mnie niezapomniane doświadczenie.
Natalia Chrobak
W dniach 21.04.-22.04.22 odbyło się oficjalne spotkanie podsumowujące ogólnopolskie działania w ramach programu EPAS, w którym wzięły udział 3 uczennice naszej szkoły. Działania podczas pierwszego dnia skupiły się wokół porównywania działań placówek edukacyjnych związanych z EPAS na terenie całej Polski. Julia Cesarek, Natalia Chrobak i Alicja Ziółek podzieliły się swoimi doświadczeniami związanymi z uczestnictwem w programie Erasmus+ i EUROSHOLĄ, które podlegają pod działania EPAS. Drugiego dnia każda z uczestniczek wzięła udział w wybranych warsztatach. Te, które zdecydowały się na noszące tytuł ,,Jak wybrać swoją przyszłość – czy na pewno trzeba znać odpowiedź na pytanie o najbliższe 10 lat swojego rozwoju? Warsztat o zawodach i kompetencjach przyszłości” otrzymały sporo praktycznych wskazówek i porad na temat rozwoju osobistego i dorosłego życia. Dziewczyny miały okazję opowiedzieć o ich planach na przyszłość, a prowadzący podzielił się z nimi wiedzą na temat szkoleń oraz programów, jakie oferuje Unia Europejska, aby wesprzeć rozwój pasji młodych ludzi. Te dwa dni okazały się bardzo produktywne i pełne wrażeń, co tylko utwierdziło uczestniczki w przekonaniu jak dobrą decyzją było zaangażowanie w program EPAS.
18 stycznia 2022 - Wymiana ze szkołą EPAS z Lubeki
W dniach 2.12.2021, 17.12.2021 i 12.01.2022 odbyła się w naszej szkole pierwsza wymiana online w ramach współpracy szkół EPAS z Thomas Mann Schule z Lubeki w Niemczech. Z każdej strony brało udział po 23 uczniów, którzy wspólnie wypracowali materiały na temat katastrofy klimatycznej, założeń Zielonego Ładu i programu Fitfor55 oraz zagrożeń dla środowiska naturalnego w wybranych państwach Unii Europejskiej. Uczniowie pracowali w zespołach 3 osobowych i w parach. Porozumiewali się w języku angielskim, ale też opracowali materiały w językach polskim i niemieckim, a na pierwszym spotkaniu uczyli się wzajemnie swoich języków narodowych i interpretowali swoje instalacje (na zdjęciach). Projekt spotkał się z dużym zadowoleniem uczestników. Wyraźnie widać było tęsknotę młodych ludzi za międzynarodowymi kontaktami, których brakuje w pandemii, a tematyka klimatyczna żywo porusza młode pokolenie. Uczestnicy projektu mieli też okazję poznać bliżej politykę Unii Europejskiej dotyczącą walki z ociepleniem klimatu oraz strukturę instytucji unijnych. Uczniowie pracowali ze swoich domów na platformie udostępnionej przez szkołę z Lubeki, a nad realizacją projektu czuwali nauczyciele – Daniel Klingebiel z Thomas Mann Schule oraz Małgorzata Malczyk i Grażyna Uchman ze Słowackiego. Mamy nadzieję na spotkanie w realu, aby przeprowadzić symulację debaty ministrów środowiska w Radzie Unii Europejskiej, podczas której uczestnicy projektu reprezentowaliby racje wybranych w projekcie państw UE.
Wojciech NYC i Magda DĄBROWSKA
Dnia 6 grudnia w centrum Warszawy przy ulicy Brackiej odbyło się szkolenie dla młodszych ambasadorów programu Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego (EPAS). Wzięła w nim udział nasza dwójka Magdalena Dąbrowska i Wojciech Nyc z klasy 3e4 pod opieką Pani Grażyny Uchman, naszej nauczycielki języka angielskiego, która aktywnie włącza się w tego rodzaju inicjatywy.
Oprócz nas byli też uczniowie ze szkoły z Malborka, Białowieży oraz Katowic. W grupach byliśmy zaangażowani do wykonania szeregu zadań, m.in. plakatu ‘Ekologia 2030 roku’, wypowiadaliśmy się również na temat „Unia Europejska Twoich marzeń w 2030 roku’; w wyniku głosowania okazało się, że najbardziej zależy nam na bezpieczeństwie, równości, czystym środowisku oraz wspólnym języku.
Na spotkaniu zaprezentowano nam zasady dotyczące działania Parlamentu Europejskiego, jego znaczenie oraz możliwości, jakie oferuje młodym Europejczykom. Mogliśmy również podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z życiem i aktywnością we Wspólnocie Europejskiej, a także wymienić spostrzeżeniami dotyczącymi europejskich wartości, europejskich celów młodzieżowych oraz scenariuszy odnośnie przyszłości Unii Europejskiej. Szkolenie stanowiło wstęp do rozpoczęcia przygotowań i realizacji szkolnych projektów edukacyjnych podejmowanych w ramach programu EPAS. Zachęcamy i Was do włączenia się w możliwość decydowania o naszej przyszłości oraz możliwość dyskusji na bieżące i nurtujące nas problemy.
Dnia 26.11.2021 nasi uczniowie, Młodsi Ambasadorowie EPAS i nie tylko, mieli niepowtarzalną okazję uczestniczyć w Euroscoli Online, zorganizowanej przez Parlament Europejski w Strasburgu poprzez łącza internetowe. Skorzystało z tej możliwości 80 szkół EPAS z 24 krajów - 1400 uczniów, którzy zadali 1300 pytań. Łączyliśmy się ze szkoły, ale osoby przebywające na kwarantannie mogły uczestniczyć ze swoich domów. Spotkanie było poświęcone tematyce klimatycznej. Każda zgłoszona szkoła mogła przesłać wcześniej nagranie wideo z jednym pytaniem na temat: 1. Efektywne wykorzystanie zasobów w gospodarce obiegu zamkniętego. 2. Przywracanie bioróżnorodności i ograniczenie zanieczyszczenia. 3. Stworzenie globalnej koalicji, aby powstrzymać ocieplenie. Nasze uczennice, Jagoda Łęgiewicz i Daria Andrian, odniosły się do punktu 2 i 3. Nagrały swoje pytania w języku angielskim, ale spotkanie Euroscoli było tłumaczone również na język polski.
Uczniów i nauczycieli zgromadzonych przed ekranami komputerów powitał Przewodniczący Parlamentu Europejskiego David Maria Sassoli. Następnie do problemów nurtujących społeczność uczniowską Europy odnosiła się Wiceprzewodnicząca PE Heidi Hautala. Podczas spotkania była możliwość przesyłania pytań w aplikacji Sli.do. Pani Wiceprzewodnicząca odpowiedziała na pytanie naszych uczennic dotyczące praw kobiet. W kolejnej odsłonie obrad wystąpił Sekretarz Komisji ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego i Żywności Giacomo Fassina, który odpowiadał na pytania zgłaszane na żywo: dotyczyły one COP, bioróżnorodności, zanieczyszczenia środowiska, zdrowia i zapobiegania marnowaniu żywności. Uświadomił uczniów o trudności w zawieraniu kompromisu w obowiązującej zasadzie jednomyślności, dlatego Unia Europejska wchodzi w koalicje z różnymi organizacjami i państwami z całego świata świata. Zarówno gospodarze z Parlamentu Europejskiego, jak i uczniowie zwracali uwagę na konieczność skutecznej walki z katastrofą klimatyczną, ochronę zdrowia, szczególnie w dobie pandemii i demokrację. Europa musi być blisko obywatela, a ludzie powinni mieć prawo zabierać głos w swoich sprawach. Na koniec odbyło się interaktywne głosowanie nad uczniowskimi propozycjami rezolucji PE, w którym zwyciężyło opodatkowanie firm nieprowadzących polityki recyklingu swoich produktów. Było to niezwykle ciekawe i edukujące wydarzenie, prawdziwa lekcja parlamentaryzmu i obywatelskości - WOS w praktyce na najwyższym szczeblu.
25.11.2021 trzy uczennice z naszej szkoły: Julia Cesarek, Inga Wojciechowska i Alicja Ziółek wzięły udział w konkursie na najlepszych młodych tłumaczy w Unii Europejskiej 'Juvenes Translatores' organizowanym przez DG Translations Komisji Europejskiej. Na wykonanie tłumaczenia online miały 2 godziny zegarowe i mogły korzystać ze słowników, jak robią profesjonalni tłumacze. Po konkursie powiedziały, że było to bardzo ciekawe doświadczenie, ponieważ tekst okazał się zróżnicowany stylowo i wymagał znajomości realiów kulturowych i sytuacyjnych. Celem konkursu, organizowanego od 2007 roku, jest zachęcenie młodych ludzi do nauki języków obcych i podtrzymywania bogactwa językowego Europy. Możliwe jest tłumaczenie w 552 kombinacjach 24 oficjalnych języków Unii Europejskiej. Nasze tłumaczki wybrały przekład z angielskiego na polski. W konkursie mogą uczestniczyć młodzi ludzie, którzy w danym roku mają 17 lat i mieszkają na terenie Unii Europejskiej.
Inga Wojciechowska 3B3
Relacja z programu „Conference of the Future of Europe”
W tym roku szkolnym nasze liceum, jedna z wielu szkół w Polsce o zaszczytnym tytule “Szkoła-Ambasador Parlamentu Europejskiego”, bierze udział w programie „Conference of the Future of Europe”, który organizowany jest w ramach eTwinningu. Jako reprezentantka naszej szkoły chciałabym podzielić się subiektywnymi wrażeniami ze spotkania.
Uważam, że w czasie pandemii, kiedy nie jest pewne, czy odbywać będą się mogły stacjonarne wymiany międzynarodowe, organizacja projektów wirtualnie łączących młodzież z różnych państw jest bardzo dobrym pomysłem. W czasie spotkań miałam okazję współpracować z rówieśnikami pochodzącymi m. in. z Irlandii, Hiszpanii czy Austrii, a językiem obowiązującym w trakcie naszych zajęć był oczywiście język angielski. Pomijając fakt, że dyskusja nad efektywnością edukacji w naszych krajach i opracowywanie lepszych rozwiązań na płaszczyznach, które wspólnie uznaliśmy za szczególnie ważne było samo w sobie bardzo ciekawe, sądzę, że właśnie doświadczenie możliwości komunikacji poza barierami takimi jak bariery językowe czy geograficzne było niezwykle inspirujące. Nie tylko dla mnie, ale także dla wielu innych reprezentantów niemałym zaskoczeniem musiała okazać się ilość rzeczy, która nas łączy w dążeniu do wspólnego celu i wypracowania jednej, merytorycznej propozycji.
W najbliższej przyszłości omawiane będą w ramach programu kolejne tematy dotyczące np. klimatu. Mam nadzieję, że rezultaty kolejnych zajęć będą równie satysfakcjonujące, a wypracowane przez wszystkich uczestników spotkań idee będą cieszyć się takim zainteresowaniem ze strony zapraszanych na debaty specjalistów jak dotychczas.
2 Listopada 2021 roku odbyło się drugie spotkanie projektowe "Conference on the Future of Europe”. Również miało ono miejsce na platformie Microsoft Teams. Wszystkie zespoły zostały zobowiązane do wyłonienia jednego przedstawiciela, który miał przedstawić zrobioną przez grupę prezentację. Prace te miały dotyczyć naszych pomysłów na zmiany w systemach edukacji. Każda grupa niezwykle dobrze wywiązała się z powierzonego jej zadania. Pojawiło się wiele ciekawych i innowacyjnych rozwiązań. Większość zespołów zwróciło uwagę na potrzebę wprowadzenia edukacji seksualnej, nowoczesnych sprzętów i sposobów nauczania oraz równego traktowania każdego ucznia. Jednak wśród wszystkich wystąpień pojawiło się jeszcze kilka zaskakujących, ale równie ważnych pomysłów jak wprowadzenie jednolitego systemu edukacji w każdym kraju Unii Europejskiej, czy zaprzestanie rywalizacji w szkołach. Oprócz przedstawicieli wszystkich grup, wypowiadali się również specjalni goście, związani z instytucjami UE. Spotkanie było bardzo ciekawe i edukujące. Bardzo cieszę się, że mogłam wziąć w nim udział.
„
"
Relacja Młodszej Ambasadorki Natalii Chrobak:
17 października 2021 roku odbyło się pierwsze spotkanie oficjalnie rozpoczynające projekt "Conference on the Future of Europe”. Wydarzenie to zostało przeprowadzone na platformie Microsoft Teams, dzięki czemu wszyscy zainteresowani uczniowie liceów z całej Unii Europejskiej mogli w nim uczestniczyć. Na początku spotkania mieliśmy okazję poznać inicjatorów tego niezwykle ciekawego projektu. Po krótkim wprowadzeniu zostaliśmy podzieleni na zespoły i trafiliśmy do oddzielnych pokoi, aby poznać osoby, z którymi będziemy współpracować. Wszystkie zespoły są międzynarodowe, co czyni je wyjątkowymi. Ja trafiłam do grupy z osobami z Włoch, Rumunii, Hiszpanii, Bułgarii i Grecji. Na koniec spotkania usłyszeliśmy jak będzie wyglądać nasza praca podczas trwania projektu i kilka przydatnych wskazówek dotyczących naszych przyszłych działań. Na kolejne spotkanie wspólnie musimy przygotować prezentacje dotyczące naszych pomysłów na zmiany w edukacji i logo naszego zespołu. Już nie mogę doczekać się następnych działań związanych z projektem.
W tym roku szkolnym (2021/22) dwie nasze Młodsze Ambasadorki, Natalia Chrobak z klasy 2D i Inga Wojciechowska z klasy 3B3, zakwalifikowały się do międzynarodowego projektu eTwinning EPAS ‘Conference on the Future of Europe’ i reprezentują Polskę wśród młodzieży z ponad 60 szkół z Unii Europejskiej. Jest to projekt online. Uczniowie spotykają się wirtualnie w 8-10 osobowych grupach rówieśniczych i obradują w języku angielskim na najważniejsze tematy dla ich przyszłości w Europie. Zostały one uzgodnione podczas pierwszego organizacyjnego spotkania:
1. Edukacja, kultura, młodzież i sport (2 listopada 2021)
2. Zmiana klimatu i sprawy środowiska (28 listopada 2021)
3. Prawa i wartości, praworządność, bezpieczeństwo (16 stycznia 2022)
4. Silna gospodarka, sprawiedliwość społeczna i praca (27 lutego 2022 )
5. Zdrowie: zdrowie psychiczne i dobrostan (20 marca 2022)
Co ciekawe, sami uczestnicy zdecydowali, że wszystkie spotkania odbywają się w niedzielę, a więc w czasie wolnym od nauki, co niewątpliwie świadczy o ogromnym zaangażowaniu w tematykę projektu. Liczymy, że nasze uczestniczki wkrótce podzielą się wrażeniami ze społecznością szkolną oraz zainicjują pewne działania na forum Słowaka – w końcu nie każdy mógł dostać się do projektu, a żeby to zrobić, należało przygotować filmik lub plakat na temat ‘How should the EU look in 2050?’
Oto zwycięskie prace naszych Młodszych Ambasadorek:
what should eu look like in 2050_IngaWojciechowska
Wirtualna wizyta w Brukseli
Dzięki uprzejmości Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie i zaangażowaniu pani Ewy Modzelewskiej w dniu 4.10.2021 roku młodzież naszej szkoły, zainteresowana działaniem instytucji Unii Europejskiej „od kuchni”, miała wyjątkową okazję udania się w wirtualną podróż do Brukseli i spotkania najprawdziwszych polskich urzędników tam zatrudnionych – pana Mateusza Mroczka z Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji i panią Katarzynę Bałucką-Dębską z Dyrekcji Generalnej ds. Klimatu. Wygłosili oni interesujące prelekcje oparte o pytania, przygotowane wcześniej przez uczniów i przesłane przez opiekunkę projektu EPAS p. Małgorzatę Malczyk na ręce pani Ewy Krzemień, która w Brukseli czuwała nad przygotowaniem i przeprowadzeniem spotkania. Pan Mateusz Mroczek opowiadał o pracy w instytucjach unijnych, jakie trzeba spełnić wymagania i posiadać kwalifikacje oraz o tym, jak wygląda zwykły dzień w biurze. Mówił o kwestiach językowych i o funkcjonowaniu w międzynarodowym środowisku pracy. Poinformował też uczniów o możliwościach odbycia stażu w agendach Komisji Europejskiej. Pani Katarzyna Bałucka-Dębska omówiła temat, który żywo interesuje społeczność uczniowską – Pakt Klimatyczny: MÓJ ŚWIAT. MOJE DZIAŁANIE. NASZA PLANETA. Dlaczego mówi się o katastrofie i co ja mogę zrobić? Rozmawialiśmy też o trudnej kwestii kopalni węgla brunatnego w Turowie. Spotkanie było ciekawe i wyjątkowe.
Inauguracja kolejnej edycji projektu EPAS
Dnia 1 października Biuro Parlamentu Europejskiego w Warszawie wraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej zainaugurowało kolejną edycję projektu Szkoła-Ambasador Parlamentu Europejskiego, w którym nasza szkoła uczestniczy od 2019 roku. Młodzież szkół EPAS miała okazję spotkać się online z panią Magdaleną Adamowicz, niezależną europosłanką działającą w grupie Europejskiej Partii Ludowej, która opowiadała o swojej działalności w Parlamencie Europejskim w ramach Zespołu Międzypartyjnego ds. Sztucznej Inteligencji i Kwestii Cyfrowych, Zespołu ds. Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji, Zespołu ds. Transportu i Turystyki. Pani eurodeputowana zwróciła szczególną uwagę na konieczność zapobiegania przestępstwom wynikającym z mowy nienawiści. Opowiadała o przestępstwach o charakterze transgranicznym, takich jak handel ludźmi, nienawiść ze względu na płeć, rasę, wiek, tożsamość. Mówiła o konieczności zwalczania dezinformacji w sieci i stworzeniu przepisów wzmacniających odpowiedzialność platform cyfrowych za treści internetowe. Mówiła też o odbudowie turystyki po pandemii, która jest łatwiejsza razem w ramach Unii Europejskiej. Pani Adamowicz mówiła o wolności mediów i przeciwdziałaniu nadużywania sankcji prawnych wobec niewygodnych dziennikarzy. Wskazywała na przypadki morderstw dziennikarzy śledczych, które miały miejsce na Malcie, w Słowacji i Słowenii. Pani europosłanka zachęcała uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym i demokratycznym, np. w wyborach szkolnych, samorządowych i parlamentarnych, do negocjacji z rodzicami i nauczycielami, jak uczynić szkołę bardziej demokratyczną.
28 września tego roku uczestniczyliśmy w zajęciach online, noszących nazwę „Interaktywne gry o różnorodności językowej”, zorganizowanych przez Fundację Polskie Forum Migracyjne i Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce z okazji Europejskiego Dnia Języków 2021. Pieczę nauczycielską sprawowała Pani Grażyna Uchman.
Spotkanie zaczęło się ok. godziny 16:30 i było prowadzone przez trenera PFM oraz 2 nauczycieli języków obcych. Mieliśmy do wykonania zadania interaktywne, a żeby to zrobić musieliśmy posługiwać się językami obcymi, których uczymy się jak też nieznanymi nam. Bardzo przydatna okazała się też nasza wiedza na temat różnorodności językowej Europy. Korzystaliśmy z aplikacji do nauki języków obcych. Za wykonane zadania otrzymywaliśmy punkty – oceniana była zarówno nasza wiedza jak też praca zespołowa. Czekamy teraz na wyniki tej międzyszkolnej rywalizacji.
Zajęcia prowadzono w interesujący sposób, gry językowe były wciągające i wartościowe. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o różnych językach. Uważamy, że udział w takich zajęciach to świetne doświadczenie nie tylko od strony językowej, ale i ze względu na atmosferę i pozytywną energię, panujące w trakcie spotkania.
Dzięki udziałowi w tym wydarzeniu mogliśmy nie tylko wzmocnić nasze kompetencje lingwistyczne przełamując bariery językowe, ale także kompetencje poznawcze i społeczne, ucząc się współistnienia z uczniami pochodzącymi z innych kultur językowych.
Niewątpliwym atutem tego spotkania było też pogłębienie naszej wiedzy na temat Unii Europejskiej, jej wielojęzyczności i uświadomienie nam, że jesteśmy naprawdę Europejczykami.
16.06.2021 dziewięcioro uczniów i uczennic z projektu EPAS wzięło udział w warsztatach i grze negocjacyjnej „Wynegocjuj nam Unię Europejską”. Na początku trener ze Stowarzyszenia 61 pan Piotr Maciej Kaczyński przybliżył proces uchwalania prawa w Parlamencie Europejskim, a następnie uczestnicy zostali podzieleni na zespoły reprezentujące różne frakcje polityczne – hipotetyczne, nie utożsamiane z żadnym faktycznym ugrupowaniem w PE – i otrzymali zadanie przedstawienia swojego stanowiska tak, aby pozyskać poparcie co najmniej jeszcze jednego ugrupowania, gdyż tylko w ten sposób dana poprawka mogła być poddana pod głosowanie. Obowiązywały ograniczenia budżetowe i określona liczba głosów. Uczniowie musieli przedstawić skuteczną strategię negocjacyjną dla swojego ugrupowania, którego priorytety zostały im przydzielone. Pod głosowanie miała wejść poprawka dotycząca zmniejszenia emisji CO2. Uczestnicy gry szybko przystąpili do działania, ujawniając różne osobowości i prezentując rozmaite strategie i argumenty. Choć udało się wnieść poprawki pod obrady, przyjętego stanowiska nie wytrzymał budżet! Dzięki grze negocjacyjnej uczniowie zorientowali się, jak trudno jest pozyskać głosy grup prezentujących odmienne interesy i stanowiska i jak złożony jest proces dochodzenia do consensusu.
10.06.2021 na platformie Zoom odbyło się spotkanie podsumowujące tegoroczną edycję projektu Szkoła-Ambasador Parlamentu Europejskiego (EPAS). Po powitaniu uczestników i uczestniczek przez koordynatora projektu Pana Zbigniewa Sabata z Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce nastąpiło wirtualne wręczenie tablic i dyplomów dla szkół, które w mijającym roku szkolnym 2020/2021 rozpoczęły przygodę z Parlamentem Europejskim.
Podczas spotkania moderowanego przez Pana Mateusza Wojcieszaka z Centrum Edukacji Obywatelskiej mieliśmy okazję wysłuchać wystąpienia Pana Przemysława Staronia, uhonorowanego w 2018 r. tytułem Nauczyciela Roku, który podzielił się refleksjami na temat trudności, jakie stanęły przed polską szkołą w czasie pandemii, jak może wyglądać następny rok szkolny i jakie narzędzia oraz nawyki z czasu edukacji zdalnej zostaną z nami na dłużej.
Swoją obecnością prosto ze Strasburga, z gmachu Parlamentu Europejskiego, zaszczycił nas Pan europoseł Bogdan Rzońca z ugrupowania Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, który opowiadał o pracy w Komisji Budżetowej, potrzebie współdziałania Europejczyków w trudnym wychodzeniu z pandemii i szansach, jakie programy Unii Europejskiej stwarzają młodym ludziom w dziedzinie edukacji i zatrudnienia. Uczestnicy spotkania zadawali też panu posłowi pytania dotyczące Zielonego Ładu i ochrony środowiska.
Kolejnym elementem spotkania była ‘open stage’ – podzielenie się z uczestnikami refleksjami z realizacji programu EPAS. Głos mogło zabrać tylko 5 szkół. Nasze liceum zostało „wyrwane” do odpowiedzi jako pierwsze. Starsza Ambasador Małgorzata Malczyk mówiła o niewyobrażalnych wyzwaniach, jakie stanęły przed nauczycielami i uczniami w zdalnej szkole: „Nie zdążyliśmy się poznać – większość Młodszych Ambasadorów pochodziła z klas pierwszych, nie zaczęliśmy na dobre projektu, a okazało się, że możemy spotykać się tylko wirtualnie!” Mimo to udało się zrealizować założenia programu EPAS. Nieoczekiwanie o głos został poproszony też nasz Młodszy Ambasador Kacper Bieliński, który wskazał na interesującą inicjatywę BPE - konkurs na koszulkę projektu. Twórcza praca w zespole pozwoliła młodym ludziom lepiej się zintegrować w klasie.
W czasie realizacji wirtualnego projektu EPAS Młodsi i Starsi Ambasadorowie korzystali z bogatej oferty webinariów, warsztatów, szkoleń, wykładów oferowanych przez BPE i współpracujące z nim organizacje. Kontynuujemy program poprzez udział w europejskim projekcie eTwinning, który będzie młodzieżową odpowiedzią na Konferencję w sprawie przyszłości Europy w roku 2021/22.
Inne szkoły dzieliły się niezwykle ciekawymi doświadczeniami i inicjatywami, które mimo pandemii udało im się zrealizować. Było to bardzo inspirujące i wspierające spotkanie. Kreatywność młodzieży rozkwita także w sytuacjach kryzysowych.
Spotkanie w szkole – MA i SA Małgorzata Malczyk – rozdanie koszulek, informacja o konkursie na wyłonienie reprezentanta / reprezentantki do udziału w projekcie Grupy eTwinning dla SA szkół EPAS w roku 2021/22 „Konferencja w sprawie Przyszłości Europy”
22-23.04.2021 – Festiwal Uczniowski dla szkół EPAS organizowany przez Biuro Parlamentu Europejskiego w Warszawie i Centrum Edukacji Obywatelskiej. Relacja Natalii Chrobak: Pierwszego dnia Festiwalu Uczniowskiego mieliśmy okazję spotkać się z Europosłanką i założycielką Polskiej Akcji Humanitarnej Panią Janiną Ochojską. Było to bardzo interesujące spotkanie, dzięki któremu dowiedziałam się wiele na temat pracy Parlamentu Europejskiego i miałam okazję bliżej poznać Panią Janinę Ochojską, która podzieliła się z nami swoimi osobistymi doświadczeniami. Tego dnia miałam również możliwość wysłuchania aktywistek z inicjatywy Born in EU oraz poznałam możliwości wykorzystania mediów społecznościowych w naszym projekcie. Dzieliliśmy się także naszymi doświadczeniami związanymi z projektem EPAS z innymi ambasadorami.
Drugiego dnia miałam okazję posłuchać o storytellingu, zdobyłam wiele nowych informacji na temat inicjatywy wspólnie.eu i wzięłam udział w jednej wybranej przez siebie sesji webinaryjnej. Do wyboru mieliśmy 3 tematy o prawie europejskim, mobilności europejskiej, czyli o wymianach i studiach za granicą oraz o tworzeniu młodzieżowej kampanii społecznej. Ja wybrałam ten ostatni temat, który był bardzo interesujący.
Relacja Ingi Wojciechowskiej: Pierwszego dnia Festiwalu mieliśmy okazję, by spotkać się z Janiną Ochojską. Dla mnie było to zdecydowanie najciekawsze wydarzenie dnia, ponieważ, mimo zaangażowania w różne szkolne projekty powiązane z Unią Europejską, nigdy wcześniej uczestniczyłam w żadnym spotkaniu z europosłanką czy europosłem, a pani Ochojska pełni nie tylko tą funkcję, ale także jest założycielką prężnie działającej na całym świecie Polskiej Akcji Humanitarnej. Rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób pracuje się w Parlamencie Europejskim w rzeczywistości zdominowanej przez koronawirusa. Dowiedzieliśmy się, w jakie wyzwania obfituje praca w poszczególnych komisjach, w których udziela się pani Janina Ochojska - kwestie te dotyczyły głównie problemów ludzi wykluczonych oraz relacji między Unią Europejską a Białorusią w kontekście ostatnich wydarzeń za naszą wschodnią granicą. Później w ramach kolejnych bloków warsztatowych rozmawialiśmy m. in. o aktywizmie europejskim i tym, w jaki sposób można promować działalność na rzecz projektu EPAS w mediach społecznościowych.
Drugiego dnia spotkaliśmy się na kolejnych zajęciach, by odbyć kolejne warsztaty. Wszyscy uczestnicy mieli szansę na samodzielny wybór poszczególnego bloku tematycznego - ja brałam udział w zajęciach poświęconych mobilności, ale dostępne były także opcje poruszające tematy organizacji skutecznych kampanii młodzieżowych i prawa europejskiego. W czasie warsztatów dotyczących mobilności omawialiśmy, dlaczego jest to tak ważny aspekt. Poznawaliśmy też programy, które służą rozwijaniu mobilności w Europie - jednym z nich jest przeprowadzany od lat w naszym liceum Erasmus+.
Niewątpliwie jedną z najważniejszych części Festiwalu, której w formie przeprowadzania projektu EPAS zdalnie dotychczas brakowało, zwłaszcza w porównaniu do zeszłorocznego programu ze stacjonarnymi spotkaniami w Biurze Parlamentu Europejskiego, była możliwość rozmowy z Młodszymi Ambasadorami ze szkół z całej Polski. Wymienialiśmy się pomysłami na realizację nowych działań, a także opisywaliśmy, co udało nam się już osiągnąć. Myślę, że dla osób, które od niedawna są zaangażowane w działalność EPAS, było to szczególnie ważne doświadczenie, bo
pozwalało na uświadomienie sobie, jak dużo proeuropejskich akcji przeprowadza się w ciągu zaledwie jednego roku szkolnego na terenie całego kraju.
14.04.2021 – udział SA Małgorzaty Malczyk w webinarium InEurope Schools z Euroclio organizowanym przez Grupę eTwinning dla SA z europejskich szkół EPAS
30.03.2021 – udział SA Małgorzaty Malczyk w webinarium dla nauczycieli szkół europejskich uczestniczących w programie EPAS z Danielem Mesem, członkiem gabinetu komisarza Fransa Timmermansa, odpowiedzialnym za cyfryzację, turystykę i konkurencję w UE.
26.03.2021 – Dzień Frankofoński w szkole – Impresje Ingi Wojciechowskiej: Choć wydarzenie było zorganizowane z myślą o klasach uczących się języka francuskiego, nasza grupa na lekcji angielskiego miała okazję dołączyć do spotkania i było to naprawdę ciekawe przeżycie! Od oficjalnego ogłoszenia wyjścia Wielkiej Brytanii ze wspólnoty europejskiej, Francja stała się jeszcze potężniejszym państwem członkowskim UE, zatem bez wątpienia warto zgłębiać kulturę, język i historię tego interesującego kraju. Mogliśmy dowiedzieć się więcej o podejściu francuskiego społeczeństwa do Brexitu, poznawaliśmy francuskie zapożyczenia obecne w języku angielskim, a także łamaliśmy najpowszechniejsze stereotypy dotyczące Francuzów. Bardzo rozległa tematyka sięgająca od literatury, kina i festiwali filmowych po najważniejsze zabytki Paryża powodowała, że każdy mógł znaleźć wykład odpowiadający własnym zainteresowaniom.
Uczniowie klas 1A, 1D, 2A3, 2A4 i 2D4 wzięli udział w szkolnym Dniu Frankofonii. Impreza szkolna została przygotowana przez uczniów klasy 1A i 2A3, oraz wzbogacona o wykład interaktywny gościa specjalnego oraz o lekcję otwartą w trzech językach (cours trilingue). W czasie spotkania uczniowie zdobywali wiedzę przy użyciu nowych technologii oraz doskonalili swoje miękkie umiejętności, zwłaszcza sztukę komunikacji opartą na klarowności i precyzji słowa w czasie wystąpień publicznych. Dzień Frankofonii miał również na celu szerzenie, rozwijanie zainteresowania kulturą innych krajów. Uczniowie zdobyli również informacje o instytucjach europejskich promujących pluralizm europejski i dialog międzykulturowy. Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem wśród młodzieży licealnej.
Program:
8h00 - 8h35 Le français, quelle histoire ! - wykład inauguracyjny
8h35 - 8h50 Strasbourg - miasto Unii, Dominika Osówniak, Nina Miszkiewicz, Bieliński Kacper
9h00 - 10h00 Belgia: fakty i mity, dr Julia Łukasiak
10h15 - 11h30 Tematy francuskie, francuskie sprawy - klasa 2A3
11h50 - 12h30 "The French Brexit Song" czyli o francuskim w angielskim i o europejskich aktualnościach - Grażyna Uchman, Paulina Plichta, Stanisław Świtlik (lekcja otwarta)
12h40 - 13h30 Paryż - najważniejsze miejsca - 1A
15.03 i 22.03.2021 - udział SA w Giełdzie Kontaktów dla nauczycieli szkół EPAS z Polski i Niemiec i nawiązanie współpracy ze szkołą z Lubeki – Gimnazjum (odp. pol. liceum ogólnokształcącego) im. Tomasza Manna. Uczestniczyła SA Małgorzata Malczyk. W planach na przyszły rok szkolny projekt online – symulacja debaty w PE nt. wyzwań Zielonego Ładu.
24.02.2021 - udział w warsztatach online „Unia Europejska na mapie świata” realizowanych przez Fundację Schumana – wzięło udział 24 uczniów + SA Małgorzata Malczyk. Wykazali się dużą wiedzą z geografii, historii i WOS. Pani trenerka była pod wrażeniem, a uczniowie chętnie uczestniczyli w nowej formie szkolenia.
22.02.2021 – warsztaty online „Europejski zielony ład – w stronę gospodarki obiegu zamkniętego” Relacja Kacpra Bilińskiego: Warsztaty zaczęły się od przywitania. Następnie oglądaliśmy prezentacje o Parlamencie Europejskim. Omawiane było, jak możemy wpływać na europejskie prawo, czyli np. wybierając posłów, kontaktować się z nimi. Potem dowiedzieliśmy się czym jest strona wspólnie.eu. Po ok. 20 minutach pokazano nam w ramach prezentacji czym jest GOZ (gospodarka obiegu zamkniętego). GOZ kieruje się zasadą „wyprodukuj, użyj, przerób”. Dowiedziałem się również o tym, że 80% wpływu na środowisko ma etap projektowania produktu np. butelki plastikowej, ponieważ to decyduje o tym, co dalej będzie mogło się stać z tą butelką. Następnie omówiono GOZ w polityce UE. Jest ona wdrażana od 2015r. zaczynając od 1 planu działania. W roku 2020 został stworzony nowy plan działania. Są trzy główne efekty, które zakładają, że UE w 2050 osiągnie zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych, oddzielenie wzrostu gospodarczego od używania produktów i to, że nikt nie zostanie w tyle. Europa jest, póki co, cyrkularna w 12%. Plan gospodarki obiegu zamkniętego polega na cyrkularności w 100%. Przedostatnią częścią warsztatów była praca w grupach, mieliśmy za zadanie wymyśleć działania zgodne z gospodarką obiegu zamkniętego w elementach dotyczących: żywności, mody, opakowań, pojazdów i elektroniki. Na koniec zorganizowana była gra w kahoot. Po warsztatach czuję, że bardzo dużo się tam dowiedziałem i będę z chęcią wspominał mój udział w tych warsztatach.
Styczeń 2021
Udział w konkursie na projekt koszulki programu EPAS
8.12.2020 - warsztaty online dla Młodszych Ambasadorów – wzięło udział 6 MA pod opieką 2 Starszych Ambasadorów Pani Uchman i Pana Świtlika. Oto relacja Ingi Wojciechowskiej:
Celami spotkania było poznanie się i integracja, zdobycie przez nas wiedzy nt. podejmowanych działań na rzecz młodzieży przez instytucje Unii Europejskiej oraz rozwijanie kompetencji przydatnych w realizacji szkolnych inicjatyw podejmowanych w ramach programu. Szkolenie rozpoczęło się pytaniem „Co czyni Cię Europejczykiem/Europejką”. Odpowiedzi były różne np. „ponieważ mieszkam w Europie”, „ponieważ mieszkam w kraju należącym do UE”. Następnie w grupach pracowaliśmy wymyślając miasto UE w 2030 roku. Moja grupa na tablicy przedstawiła miasto zielone z 12 ważnymi aspektami (jak 12 gwiazd na fladze Unii Europejskiej) dzięki którym to miasto mogłoby powstać m.in. wspólnota, jedność, zrozumienie. Była też omawiana sprawa globalnego ocieplenia i niezbędnych zmian w tej dziedzinie w postępowaniu człowieka -wyszła z tego bardzo ciekawa dyskusja na temat klimatu. Mogliśmy również dowiedzieć się o wielu
programach UE przeznaczonych dla młodzieży (np. Erasmus+), omawialiśmy też Rezolucję Rady Unii Europejskiej w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży. Na koniec mogliśmy dawać różne pomysły na temat następnych szkoleń jak spotkania z młodszymi ambasadorami z innych krajów itp.
Impresje Natalii Chrobak: Moim zdaniem było to bardzo ciekawe i przeprowadzone w świetny sposób szkolenie. Dowiedziałam się na nim o wielu programach Unii Europejskiej, które skierowane są do młodzieży, a o których nie miałam dotychczas pojęcia. Opuściłam je ze wzbogaconą wiedzą i pomysłami na inicjatywy, które wraz z innymi młodszymi ambasadorami mogę zrealizować w ramach programu EPAS.
2.10.2020 – Europejski Dzień Języków dla Szkół EPAS – interaktywne gry językowe organizowane przez Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce wraz z Polskim Forum Migracyjnym.
Relacja uczennicy Ingi Wojciechowskiej: Miałam okazję, by reprezentować naszą szkołę w jednym z dwóch zespołów „Słowackiego”. Bardzo podobały mi się niekonwencjonalne zadania i fakt, że w ciągu zaledwie jednego popołudnia odbyliśmy rozmowy z osobami posługującymi się ukraińskim, arabskim czy hebrajskim. Myślę, że może być to impulsem do przeprowadzenia przez nasz zespół podobnych zajęć w przyszłości w naszej szkole, bo wydaje mi się, że taka oferta spotka się z niemałym zainteresowaniem ze strony wszystkich zainteresowanych nauką języków obcych uczniów.
2-3.10.2020 - szkolenie dla Starszych Ambasadorów - wzięło udział 3 Starszych Ambasadorów ze szkoły: p. Grażyna Uchman, p. Małgorzata Malczyk i p. Stanisław Świtlik. W ramach szkolenia odbyliśmy konferencję z posłem do PE p. Włodzimierzem Cimoszewiczem nt. dezinformacji i webinarium z dziennikarzem ONET p. Januszem Szwertnerem nt. kryzysu psychiatrii dla dzieci i młodzieży.
Wrzesień 2020
Rekrutacja Starszych Ambasadorów
Rekrutacja nowych Młodszych Ambasadorów
udział w Ankiecie nt. Internetowego Hubu dla Młodzieży
Reportaż
Stoiska informacyjne
Słowacki ma szansę wejść do elitarnego grona 60 Szkół – Ambasadorów Parlamentu Europejskiego w Polsce. Musimy tylko w tym roku szkolnym zrealizować projekt EPAS (European Parliament Ambassador School). Koordynacją działań projektowych zajmują się Senior Ambassadors – Elżbieta Rutka-Wierzejska i Małgorzata Malczyk, zaś realizacją nasi wspaniali uczniowie w randze Young Ambassadors. W dniach 28-29.10.2019 Starsze Ambasadorki uczestniczyły w szkoleniu projektowym pod kierunkiem urzędników Biura Parlamentu Europejskiego w Warszawie i trenerów z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Miały też okazję wymienić doświadczenia z nauczycielami z innych szkół w kraju oraz wysłuchać inspirującego wykładu europosła profesora Marka Belki.
Teraz rekrutujemy Młodszych Ambasadorów i przygotowujemy się do Euroscoli.
13.11 - grupa uczniów z klasy 2b wzięła udział w warsztatach pt. "Zmiany klimatu a prawa człowieka" Warsztaty odbyły się w Biurze Parlamentu Europejskiego w Polsce, a poprowadził je przedstawiciel organizacji WWF.
W dniu 22.11 grupa uczniów z klasy 2b wzięła udział w debacie "Ziemia na rozdrożu. Zmiany klimatu na prawa człowieka". Debata odbyła się w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
Mamy już Młodszych Ambasadorów: Ingę Wojciechowską, Anię Tomaszewską, Maję Gielmudę, Krzysię Gąsiorowską i Olę Królik. Trzy pierwsze uczennice uczestniczyły w warsztatach dla Młodszych Ambasadorów Parlamentu Europejskiego, które odbyły się 10.12.2019 w Biurze Parlamentu Europejskiego w Warszawie. Z głowami pełnymi pomysłów, wzbogacone o wiedzę, jak przeprowadzić projekt i zachęcone przez rówieśników ze Szkół-Ambasadorów PE z innych regionów Polski nasze Ambasadorki przystępują do działania!
W dniu 13.12.2019 grupa 10 uczniów z klas 2 i 1 przystąpiła do 1. etapu konkursu Euroscola organizowanego przez Parlament Europejski we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Konkurs jest trudny, gdyż sprawdza wiedzę o historii i zasadach działania instytucji unijnych oraz geografii i kultury Europy. Oprócz poprawności odpowiedzi liczy się czas, ale wygląda na to, że udało nam się przejść do 2. etapu. Oficjalne wyniki zostaną ogłoszone 14.01.2020. Gramy o udział w debacie młodzieżowej w Parlamencie Europejskim w Strasburgu...
W ramach działań związanych z projektem EPAS Starsza Ambasadorka Małgorzata Malczyk przeprowadziła z uczniami klas pierwszych zadanie "Europe for Christmas" polegające na przygotowaniu ozdób świątecznych nawiązujących do wylosowanych państw członkowskich UE oraz prezentacji o tradycjach bożonarodzeniowych w tych krajach.